عنوان الإطروحه
درجة ممارسة معلمي الجغرافيا للمرحلة الاساسية العليا للكفايات التكنولوجية من وجهة نظرهم في الاردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-03
اسم الطالب
اركان انور خلف الونداوي
المشرف
ماهر مفلح احمد الزيادات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ممدوح هايل عودة السرور
هيفاء عبدالهادي حمدان الدلابيح
جمال عبدالفتاح العساف
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة معلمي الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا للكفايات التكنولوجية من وجهة نظرهم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (87) معلماً ومعلمة، منهم (36) معلماً، و(51) معلمة، من معلمي الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا التابعين لمديرية تربية عمان الرابعة (لواء ماركا )، وتكونت أداة الدراسة من استبانة مكونة من (50) فقرة، موزعة على خمسة مجالات وهي (كفايات تصميم التدريس، تشغيل الأجهزة التعليمية، كفايات إنتاج المواد والبرامج التعليمية، كفايات استخدام الحاسوب والأنترنت، كفايات تقويم الوسائل التعليمية). وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمي الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا للكفايات التكنولوجية من وجهة نظرهم جاءت بدرجة متوسطة على جميع مجالات الدراسة والأداة ككل، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة معلمي الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا للكفايات التكنولوجية تعزى لمتغيري الخبرة والمؤهل العلمي، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة تعزى لمتغير الجنس على مجالات (تشغيل الأجهزة التعليمية، كفايات إنتاج المواد والبرامج التعليمية، كفايات استخدام الحاسوب والأنترنت، كفايات تقويم الوسائل التعليمية) والأداة ككل تعزى لمتغير الجنس، في حين كشفت النتائج عن وجود فروق تعزى لمتغير الجنس على مجال (كفايات تصميم التدريس)؛ ولصالح الإناث. وفي ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات.
الملخص بالانجليزي
The study aimed at detecting the degree of practicing the technological Competencies the Upper Basic Stage Geography Teachers from their Perspectives in Jordan. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used. The study sample consisted of 87 teachers, including 36 male teachers and 51 female teachers, who were selected from the geography teachers of the Upper Basic Stage at the Fourth Education Directorate of Amman (Markka District). The study instrument is a questionnaire that consisted of (50) statements distributed on five areas, namely: competencies of teaching design, operating educational devices, competencies of producing educational materials and programs, competencies of using computer and Internet, competencies of evaluating teaching aids. The results of the study revealed that the practicing degree of the technological competencies by geography teachers at the Upper Basic Stage from their point of view was moderate in all fields of the study and the study instrument as a whole. The results also revealed no statistically significant differences of practicing the technological competencies by geography teachers at the Upper Basic Stage attributed to the variables of experience and educational qualification. Moreover, the results revealed the absence of significant differences attributed to the variable of gender on the areas of operating educational devices, competencies of using computer and Internet competencies and competencies of evaluating teaching aids, and on the study instrument as a whole. On the other hand, the results revealed the existence of differences attributed to the variable of gender on the area of teaching design competencies in favor of females. In light of the results obtained, a set of recommendations was presented
رقم ISN
533
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN