عنوان الإطروحه
الدروس الخصوصية وأثرها في عملية التعلّم لدى طلاب الصف العاشر في دولة الكويت في ضوء بعض المتغيرات
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-07-21
اسم الطالب
محمد عبدالله محمد الهاجري
المشرف
علي مقبل العليمات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حسن بني خلف
عبدالسلام موسى العديلي
سالم عبدالعزيز الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الدروس الخصوصية في عملية التعلم لدى طلاب الصف العاشر الثانوي في دولة الكويت في ضوء بعض المتغيرات، ومقارنة تقديرات الطلاب الذين يتلقون دروساً خصوصية لأثر الدروس الخصوصية في عملية التعلم مع تقديرات زملائهم الذي لا يأخذون دروسًا خصوصية في مادة الكيمياء، من وجهة نظر الطلاب أنفسهم ومعلميهم، ومعرفة تقديرات طلاب الصف العاشر الثانوي في منطقة الأحمدي التعليمية حول أثر الدروس الخصوصية على عملية التعلم تعـزى لمتغير الدروس الخصوصية ومستوى تحصيلهم العلمي في الكيمياء والتفاعل بينهما. ولتحقيق اهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات باستخدام استبانة تكونت بصورتها النهائية من (15) فقرة، طبقت على عينة تكونت من (57) معلما و(120) طالباً من طلاب الصف العاشر الثانوي تم اختيارهم عشوائيا من عدة مدارس بمنطقة الأحمدي التعليمية في دولة الكويت، وأظهرت النتائج أن مستوى تأثير أخذ الدروس الخصوصية على عملية التعلم لدى طلاب الصف العاشر الثانوي من وجهة نظر الطلاب أنفسهم ومن وجهة نظر المعلمين كان بدرجة عالية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات الطلاب وتقديرات المعلمين لأثر الدروس الخصوصية في عملية التعلم لمادة الكيمياء. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات الطلاب لأثر الدروس الخصوصية في عملية التعلم تعزى لمتغير الدروس الخصوصية لصالح الطلاب الذين يتلقون دروسا خصوصية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات الطلاب تعزى لمستوى التحصيل العلمي ولصالح الطلاب من ذوي التحصيل المرتفع. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر الدروس الخصوصية تعزى للتفاعل بين متغيري التحصيل العلمي والدروس الخصوصية. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها، أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات من أهمها، إعداد وتنفيذ برامج خاصة بالدروس الخصوصية للمعلمين والطلاب لجميع المستويات. وفتح مراكز ومؤسسات خاصة لإعطاء الدروس الخصوصية وتنظيم عملها بما لا يتعارض مع دور المدرسة. والتعاون بين المدرس الخصوصي والمعلم في المدرسة من أجل مصلحة الطالب وذلك عن طريق الاتصال المباشر بالطالب ومساعدته على إبداء آرائه بكل حرية ودون تردد. ونشر الوعي لدى المعلمين والطلاب لاعتبار الدروس الخصوصية مكملة لدور المدرسة والمعلم وليس بديلاً عنها .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the impact of private lessons in the learning process of chemistry subject among the tenth grade students in the State of Kuwait in light of some variables, and to compare students' estimates of the impact of private lessons in learning process who receive private lessons with their counterparts who do not take private lessons in chemistry subject, and the students estimates and their teachers of view. And to explore the impact of private lessons on the learning process due to the variables: private lessons, the level of scientific achievement in chemistry and the interaction between them. To achieve these objectives, the descriptive analytical method was used, data were collected using a questionnaire consisted of (15) items, applied to the sample consisted of 57 teachers and 120 students were randomly selected from several schools from Ahmadi education in the State of Kuwait, The results showed that the effect of taking private lessons on the learning process at the tenth grade students from the point of view of the students themselves and from the point of their teachers was a high degree. The results also showed that no statistically significant differences between the students and teachers' estimates of the impact of private lessons in learning process of chemistry subject. And the presence of statistically significant differences (0.05 ? ?) for students' estimates of the impact of private lessons in the learning process due to the variable private lessons (receive private lessons, do not take private lessons) in favor of students who receive private lessons, and the presence of significant differences (0.05 ? ?) for students estimates due to the level of educational achievement in favor of students with high achievement (80 and higher). And no significant statistical differences of the impact of private lessons attributed to interaction between the variables of educational achievement and private lessons. In light of the results, the study recommended a set of recommendations: preparation and implementation of special programs related to private lessons for teachers and students of all levels. And open centers and private foundations to give private lessons and to organize its work that does not conflict with the role of the school. And encouragement of cooperation between the tutor (private teacher) and the teacher at the school for the student interest through direct contact with the student and help him to express his views freely and without hesitation. And the dissemination of awareness among teachers and students to consider private lessons complementary to the role of the school and the teacher and not a substitute for it
رقم ISN
5296
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN