عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-18
اسم الطالب
مشاري مجبل عبدي السويفان
المشرف
محمود حامد المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
منيرة محمد الشرمان
محمد عبود الحراحشة
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف الى درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت، وأثر متغير (الجنس، المؤهل العلمي، المرحلة التعليمية)، تكونت عينة الدراسة من (300) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة في المدارس في دولة الكويت للعام الدراسي 2014/2015. وتم استخدام أداة الاستبانة لقياس درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت، وتكونت أداة الدراسة من (35) فقرة موزعة على خمسة مجالات (المشكلات الادارية، المشكلات الفنية، المشكلات الاجتماعية، المشكلات المتعلقة بالقضايا الشخصية، المشكلات المتعلقة بالمحتوى وبعلم التدريس)، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت كانت بدرجة مرتفعة, وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (المشكلات المتعلقة بالقضايا الشخصية، المشكلات الفنية، المشكلات الاجتماعية، المشكلات المتعلقة بالمحتوى وبعلم التدريس، المشكلات الادارية) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة، باستثناء المشكلات الإدارية جاءت بدرجة متوسطة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات الأداء على درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت تعزى لأثر الجنس في المجالات (المشكلات الاجتماعية، المشكلات المتعلقة بالمحتوى وبعلم التدريس). وجاءت الفروق لصالح الإناث، بينما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات الأداء على درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت تعزى لأثر المؤهل العلمي في (المشكلات الإدارية، المشكلات المتعلقة بالمحتوى وبعلم التدريس)، وجاءت الفروق لصالح الدرسات العليا. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات الأداء على درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت تعزى لأثر المرحلة التعليمية في جميع المجالات (المشكلات الإدارية، المشكلات الفنية، المشكلات الاجتماعية، المشكلات المتعلقة بالقضايا الشخصية، المشكلات المتعلقة بالمحتوى وبعلم التدريس) وجاءت الفروق لصالح (المرحلة المتوسطة). وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها توصي الدارسة بمجموعة من التوصيات، أهمها تكثيف الدورات التدريبية وتنويعها للمعلمين الجدد للتعرف على أسباب ما يعانيه هؤلاء المعلمون من مشكلات الإدارة المدرسية، وتبصيرهم بكيفية مواجهة هذه المشكلات وعلاجها في ضوء الأسباب والعوامل المؤدية إلى حدوثها، وإجراء دراسات مماثلة في محاولة البحث عن مصادر المشكلات الإدارية ومحاولة علاجها في المراحل التعليمية الثلاثة ومحاولة المقارنة بينهما.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the degree of school principals' contributions in decreasing problems faced by beginer Teachers in Kuwait and the impact of gender, qualification, and teaching stage. The sample of this study was selected in a simple random way from Kuwait for the academic year 2014-2015, in which it consisted of (300) male and female teachers. The questionnaire was utilized to measure the degree of school principals' contributions to decreasing problems faced by beginner teachers in Kuwait, the questionnaire was consisted of (35) items distributed on five areas, which are administrative problems, technical problems, social problems, problems related to personal issues, problems related to content and the science of teaching. The validity and reliability of the study tool were confirmed. The results of this study revealed that the degree of Kuwaiti school principals' contributions to the questionnaire was utilized to measure the degree of school principals' contributions to decreasing problems faced by beginner teachers in Kuwait, was high degree and the areas were ordered in descending order as the following: problems related to personal issues, technical problems, social problems, problems related to the content and the science of teaching, administrative problems, in which each of them came in a high degree expect administrator problems which came in moderate level. The results also showed a statistically significant differences in the performance average on the degree of school principals practices on addressing the problems faced beginner teachers in Kuwait attributed to the impact of gender in social problems, problems related to the content and the science of teaching's field, in which differences came in the favor of female, while the results showed that there are a statistical significant differences in the performance average on the degree of school principal's practice to address the problems facing beginner teacher in Kuwait attributed to the effect of qualification in administrative problems differences, problems related to the content and the science of teaching's field. Additionally, the results showed the there are significant differences in the performance average on the degree of school principals practices on addressing the problems face beginer teachers in Kuwait attributed to teaching stage in the administrative problems, technical problems, social problems, problems related to personal issues, and problems related content and the science of teaching fields and the differences came in favor of the Intermediate stage. Based on the results of this study there are a number of recommendations are provided; including increasing and diversifying training course for beginner teachers to know the problems that faced them school administration and provide them with the most suitable resolutions in the light of causes and factors that lead to its occurrence, conducting additional studies in order to search about administrative problems and its resolutions in the three educational stages, and making comparison between them
رقم ISN
5273
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN