عنوان الإطروحه
دور تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تحسين أداء الإدارة المدرسية في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-24
اسم الطالب
علي "امير احمد" "سيدامير علي القزويني
المشرف
خالد علي السرحان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد المقدادي
محمد عبود الحراحشة
صالح ناصر العليمات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين أداء الإدارة المدرسية في دولة الكويت، وأثر متغير (الجنس، المؤهل العلمي، التخصص، وسنوات الخبرة) في تحسين أداء الإدارة. تكونت عينة الدراسة من (300) مدير ومديرة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة في مدارس دولة الكويت للعام الدراسي 2013/2014.وتم استخدام أداة لقياس دور تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تحسين أداء الإدارة المدرسية في دولة الكويت، وتكونت من (54) فقرة موزعة على تسعة مجالات (شؤون المعلمين، شؤون الطلبة، جدول المدرسة، مرافق المدرسة ، الشؤون المالية، شؤون الإدارة، المراسلات، مجال الإمتحانات، الأنشطة). وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة أن دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين أداء الإدارة المدرسية في دولة الكويت جاء بدرجة مرتفعة, وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (الإمتحانات, شؤون الإدارة, المراسلات, شؤون الطلبة، الشؤون المالية، الأنشطة، شؤون المعلمين، مرافق المدرسة، جدول المدرسة) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع المجالات (شؤون المعلمين، شؤون الطلبة، جدول المدرسة، المراسلات، مرافق المدرسة، الشؤون المالية، شؤون الإدارة) باستثناء مجالين (الامتحانات، الأنشطة) وجاءت جميع الفروق لصالح التخصص العلمي، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات (شؤون المعلمين، شؤون الطلبة، جدول المدرسة، المراسلات، الامتحانات، الأنشطة، مرافق المدرسة) باستثناء مجال (شؤون الإدارة، والشؤون المالية)، وجاءت الفروق لصالح 30 سنة خبرة فأكثر، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال شؤون الطلبة، وجاءت الفروق لصالح الذكور، بينما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات، وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها، توصي الدارسة بمجموعة من التوصيات أهمها الاهتمام بتوفير البرمجيات المحوسبة التي تخدم أهداف الإدارة المدرسية، وخاصة البرامج المتعلقة بإعداد وتجهيز الجداول المدرسية، وبناء موقع إلكتروني للتدريب عن بعد قائم على مهارات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وأثره على تحسين أداء الإدارة المدرسية، ودراسة مدى فاعليته في إكساب مديري المدارس لهذه المهارات.
الملخص بالانجليزي
Abstract The study aimed to identify the role of information and communication technology in improving the performance of school administration in Kuwait, and the impact of the variable of (gender, scientific qualification, specialization, and years of experience). The study sample composed of (300) both males and females administrators whom were chosen in a simple and a random way in Kuwait?s schools for the academic year 2013/ 2014.An instrument to measure the role of information and communication technology in improving the performance of school administration in Kuwait was chosen. The tool of the study consisted of (54) items distributed on nine dimensions (teachers affairs, students affairs, school schedule, finance affairs, administration affairs, correspondence, exams, and activities). The validity of the tool and its reliability were confirmed. The results of the study showed that the role of information and communication technology in improving the performance of school administration in Kuwait was high, and the dimensions came in descending order (exams, administration affairs, correspondence, student affairs, finance, activities, teachers affairs, school facilities, school schedule) and all of them came in a high degree. The results also showed that there were no statistically significant differences attributed to the impact of sex in all dimensions except for the area of Student Affairs, favor of males, also the results showed that there were no statistically significant differences for the impact of the qualification in all areas, and on performance as a whole, The results also showed that there are statistically significant differences attributed to specialization in all areas (teachers affairs, student affairs, school schedule, correspondence and school facilities) except for the dimensions of (exams and activities). The differences were in favor of Scientific,. The results also showed that there are no statistically significant differences attributed to the years of experience in all areas (teachers affairs, student affairs, school schedule, correspondence, exams, activities and school facilities) except for the area of (Administration And Financial affairs). The differences were in favor of 30 years and above. In the light of the results that have been reached, the researcher recommends a set of recommendations, the most important ones are to provide a computerized software that serves the school administration objectives particularly the programs that are related to the preparation and processing of school schedule, and building a website for distance training based on information and communication technology skills and its impact on improving the performance of school administration and study the extent of its effectiveness in gaining school administrators for these skills
رقم ISN
5272
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN