عنوان الإطروحه
درجة تمكين المرأة الكويتية في المناصب القيادية في وزارة التربية في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-28
اسم الطالب
ايمان صالح حسين المكيمي
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
يسرى يوسف العلي
ميسون طلاع الزعبي
صالح سويلم الشرفات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف درجة تمكين المرأة الكويتية في المناصب القيادية في وزارة التربية في دولة الكويت، وأثر متغير (الجنس، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة). على استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة تمكين المرأة الكويتية في المناصب القيادية في وزارة التربية بدولة الكويت، وتكونت عينة الدراسة من (150) من العاملين في وزارة التربية والتعليم في دولة الكويت للعام الدراسي2014/2015. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدراسة تكونت من (36) فقرة موزعة على خمسة مجالات (الإداري، و التحفيز الذاتي، والقيم، والسلوك الإبداعي، والنفسي)، وتم التحقيق من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تمكين المرأة الكويتية في المناصب القيادية في وزارة التربية في دولة الكويت من وجهة نظر القادة التربويين كانت بدرجة متوسطة. وجاء ترتيب مجالات الدراسة(الإداري، التحفيز، النفسي، القيم، السلوك الإبداعي) على التوالي، وجاءت جميعها بدرجة متوسطة باستثناء المجال الإداري جاء بدرجة مرتفعة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس وذلك على جميع مجالات تمكين المرأة في المناصب القيادية. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي على مجال(القيم، والسلوك الإبداعي والنفسي، والكلي) وكانت الفروق لصالح ذوي المؤهل العلمي بكالوريوس فما فوق. ودلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي وذلك على المجال الإداري، ومجال التحفيز. وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المسمى الوظيفي على مجال(التحفيز، والقيم، والسلوك الإبداعي والنفسي، والكلي) بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المسمى الوظيفي على المجال الإداري ولصالح مسمى مدير عام/ مدير منطقة تعليمية. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة على جميع المجالات والكلي، باستثناء المجال الإداري وجاءت الفروق لصالح الخبرة المتوسطة من 5سنوات ? أقل من 10سنوات. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: العمل على زيادة تمكين المرأة الكويتية في المناصب القيادية في وزارة التربية والتعليم في دولة الكويت.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to represent grade of empowerment for Kuwaiti woman in the leadership positions at Kuwaiti ministry of Education, and the variable impact (gender, educational qualification, job title, and years of experience) for responses individuals of study's sample, regards to grade of empowerment for Kuwaiti woman in the leadership positions at Kuwaiti ministry of Education, as the study sample included about (150) educational leader among those who working in Ministry of Education inside state of Kuwait for the academic year 2014/2015, as study variables measurement's tool has been developed which is consisted of (36) paragraph divided into five fields (administrative, self stimulations, values, in addition to creative and psychological behavior), as the tool has been proved, the study's results showed that grade of empowerment for Kuwaiti woman in the leadership positions at Kuwaiti ministry of Education, it was intermediate according to educational leaders perspective, as the study's field (administrative, self stimulations, values, in addition to creative and psychological behavior) have been classified respectively, as the overall fields have been recorded by intermediate grade, except for the administrative field it has been recorded by high grade, in addition to the results showed that there are no any statistically significant differences which would be resulted due to gender impact for all fields of woman's empowerment in the leadership positions, as the results showed that there are statistically significant differencesdue to impact of educational qualification upon field of (values,psychologicaland creativebehavior, and the total) as the differences were devoted for those who obtained the educational qualification,bachelor degree or above, the results indicated that there are no any statistically significant differences related to educational qualification's impact upon the administrative or stimulation field, as the results have showed that there are no any statistically significant differences related to job title's impact upon field of (stimulation, values, psychological and creativebehavior, and the total), but the results showed that there are statistically significant differencesdue to job title's impact upon the administrative field for the title of General manager/ educational region's manager, in addition to the results showed that there are statistically significant differences due to impact of experience upon filed of (stimulation, values, psychological and creativebehavior, and the total), as the differences were directed for the sake of intermediate experience from five years- less than 10 years, while the results showed that there are no any statistically significant differences resulted from impact of experience upon the administrative field, so in the light of the results which have been reached, the researcher recommended with some recommendations, the most important is: working to increase empowerment for Kuwaiti woman in the leadership positions at Kuwaiti ministry of Education
رقم ISN
5270
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN