عنوان الإطروحه |
درجة تفعيل مديري المدارس لدور المؤسسات المجتمعية في تحقيق الشراكة مع المؤسسات التعليمية في دولة الكويت وعلاقتها بفاعلية المدرسة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-03-28 |
اسم الطالب |
تركي هزاع محمد العفاسي
|
المشرف |
محمد عبود الحراحشة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
خالد علي السرحان |
ميسون طلاع الزعبي |
تيسير محمد الخوالدة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة تفعيل مديري المدارس لدور المؤسسات المجتمعية في تحقيق الشراكة مع المؤسسات التعليمية في دولة الكويت وعلاقتها بفاعلية المدرسة، وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، والمرحلة الدراسية، وسنوات الخبرة) في ذلك، وتكوَّنت عينة الدراسة من (297) معلماً ومعلمة. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدِّراسة تكونت من محورين الأول لقياس درجة ممارسة تفعيل مديري المدارس لدور المؤسسات المجتمعية في تحقيق الشراكة مع المؤسسات التعليمية في دولة الكويت، وتكوَّن من (41) فقرة موزعة على ستة مجالات والمحور الثاني لقياس فاعلية المدرسة وتكوَّن من (46) فقرة موزعة على سبعة مجالات وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها.
وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة ممارسة تفعيل مديري المدارس لدور المؤسسات المجتمعية في تحقيق الشراكة مع المؤسسات التعليمية في دولة الكويت جاءت بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (أولياء الأمور واستخدام مصادر المجتمع المحلي والتواصل مع المجتمع ووسائل الإعلام والدعم المادي والعمل التطوعي ) وجميعها جاءت بدرجة متوسطة . كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس فقط على مجال التواصل مع المجتمع وجاءت الفروق لصالح الإناث، ولم تظهر فروق لأثر الجنس على باقي المجالات. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة الدراسية فقط على مجال العمل التطوعي وجاءت الفروق لصالح المرحلة الثانوية، ولم تظهر فروق لأثر المرحلة الدراسية على باقي المجالات. وبينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق لأثر المؤهل العلمي وسنوات الخبرة على جميع المجالات.
وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة فاعلية المدرسة في دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (الالتزام بأخلاقيات المهنة والقيادة والمناخ المدرسي وتكنولوجيا المعلومات والتخطيط والتعليم والتعلم والتنظيم المدرسي) وجميعها جاءت بدرجة متوسطة، بإستثناء مجال الالتزام بأخلاقيات المهنة جاء بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس فقط على مجال الالتزام بأخلاقيات المهنة وجاءت الفروق لصالح الإناث، بينما لم يظهر أثر للجنس على بقية المجالات. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي على مجال المناخ المدرسي وجاءت الفروق لصالح مؤهل البكالوريوس، بينما لم يظهر أثر المؤهل العلمي على بقية المجالات. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة الدراسية على مجالي الالتزام بأخلاقيات المهنة، والمناخ المدرسي وجاءت الفروق لصالح المرحلة الثانوية، بينما لم يظهر أثر المرحلة الدراسية على بقية المجالات. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة على مجالي الالتزام بأخلاقيات المهنة، والمناخ المدرسي وجاءت الفروق لصالح الخبرة الطويلة (10سنوات فأكثر)، بينما لم يظهر أثر للخبرة على بقية المجالات. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية طردية بين مجالات تفعيل مديري المدارس لدور المؤسسات المجتمعية في تحقيق الشراكة مع المؤسسات التعليمية في دولة الكويت ومجالات فاعلية المدرسة. وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها: تفعيل مجال الدعم المادي والعمل التطوعي لارتباطهما بفاعلية المدرسة
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the degree of the principals activation to the role of community institutions in achieving partnership with educational institutions in the State of Kuwait and its relationship to school Effectiveness, and the effect of certain variables (sex, educational qualification, stage of study, and years of experience) on that. The study sample consisted of (297) male and female teachers. A tool was developed to measure the variables of the study .It consisted of two axes. The first is to measure the degree of the principals activation to the role of community institutions in achieving partnership with educational institutions in the State of Kuwait. It included (41) items distributed on six areas (the use of community resources, volunteer work, communicate with the society, parents, the media, and financial support). The second axis is to measure the effectiveness of the school. It included (46) items distributed on seven areas (commitment to professional ethics, school climate, school organization, planning, leadership, teaching and learning, and information technology).The tool validity and reliability have been confirmed. The results of the study showed the degree of the principals activation to the role of community institutions in achieving partnership with educational institutions in the State of Kuwait was moderate in all aspects. The aspects came in descending order (Parents, use of community resources, Communication with the community, media, financial support, and volunteer work).
The results also showed a statistically significant differences due to the impact of sex only on the field of communication with the community .The differences were in favor of females, and no other differences in the impact of sex on the rest of the fields appear. The results also showed a statistically significant differences due to the impact of the educational stage only on the field of volunteer work . The differences were in favor of high school, and no other differences in the impact of educational stage on the rest of the fields appear. The results of the study showed that there were no statistically significant differences due to educational qualification and years of experience.
The study results showed that the degree of effectiveness of the school in the State of Kuwait from the point of view of the teachers was moderate in all aspects except the aspect of Commitment to professional ethics which was high . The aspects came in the descending order (Commitment to professional ethics, leadership, school climate, information technology, planning, teaching and learning, school organization ).The results also showed a statistically significant due to the impact of sex only on the aspect of commitment to the ethics of the profession in favor of females, while there were no differences on the remaining aspects. The results also showed a statistically significant due to the educational qualification on the school climate area in favor of Bachelor, while there were no differences on the remaining aspects. The results showed a statistically significant due to the stage of study on the aspects of commitment to the ethics of the profession, and school climate in favor of the secondary stage, while there were no differences on the remaining aspects. The results showed a statistically significant due to the impact of the experience on the aspects of commitment to the ethics of the profession, and school climate in favor of the long experience of (10) years or more, while there were no differences on the remaining aspects. The results showed a positive correlation relationship between the aspects of the principals activation to the role of community institutions in achieving partnership with educational institutions in the state of Kuwait and the effectiveness of the school.
According to the findings of the study, the researcher recommended a set of recommendations .The most important . recommendation is to activate aspects of financial support and volunteer work as they relate to school effectiveness
|
رقم ISN |
5264 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|