عنوان الإطروحه
النمط الإداري الممارس لدى مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت وعلاقته بالأداء الوظيفي لمعلميها
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-21
اسم الطالب
عبدالرحمن محمد عبدالرحمن صرام
المشرف
تيسير محمد الخوالدة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عاطف يوسف مقابلة
صالح سويلم الشرفات
محمد عبود الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف الى النمط الإداري الممارس لدى مديري مدارس إدارة التربية الخاصة في دولة الكويت، وعلاقته بالأداء الوظيفي لمعلميها، وأثر متغير (الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة)، وتكونت عينة الدراسة من (306) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة في مدارس إدارة التربية الخاصة في دولة الكويت للعام الدراسي 2014/2015. وتكونت أداة الدراسة من جزئين : الأول المتعلق بالنمط الاداري وتكونت من (37) فقرة والثاني المتعلق بالأداء الوظيفي وتكون من (24) فقرة وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة النمط الإداري الممارس لدى مديري مدارس التربية الخاصة الكويت كانت بدرجة مرتفعة للنمط الديمقراطي، ومتوسطة للانماط الدبلوماسي، التسلطي و التسيبي. كما أظهرت النتائج أن مستوى الأداء الوظيفي لدى معلمي مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت بشكل عام كان مرتفعاً، حيثُ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات الأداء على النمط الإداري الممارس لدى مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت تعزى لأثر الجنس في النمط (التسلطي) وجاءت الفروق لصالح الذكور. بينما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات الأداء على النمط الإداري الممارس لدى مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت تعزى لأثر المؤهل العلمي في نمط (التسلطي)، وجاءت الفروق لصالح الماجستير فأكثر. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات الأداء على النمط الإداري الممارس لدى مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات، كما أشارت النتائج عدم وجود فروق في متوسطات الأداء على الأداء الوظيفي لمعلمي مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت تبعاً لمتغيرات (الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة). وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها توصي الدارسة بمجموعة من التوصيات أهمها تعزيز المديرين للإبقاء على الدرجة المرتفعة للنمط الديمقراطي، وتعزيز المعلمين للاستمرار بالمستوى المرتفع للاداء الوظيفي.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the practiced administrative style by the principals of teachers of the special education schools principals in the State of Kuwait، and its relationship with the functional performance of its teachers، and the effect of variables of (sex ،the scientific qualification and years of experience). The study's sample consisted of(306) male and female teachers selected by the simple random method from the schools of the administration of the special education in the State of Kuwait for the year2014\2015. The study consisted of two parts: the first related to the administrative style and consisted of 37statement، and the second related to the functional performance and consisted of(24) statement . Credibility and stability of the tool have been verified . The study's results showed that the level of the practiced administrative style by the principals of the special education schools in Kuwait was high for the democratic style, were the authoritative,diplomatic and the loose rank were medium. The results also showed that the level of functional performance at the teachers of the schools of the special education in the State Of Kuwaitin general was high، as the results showed that there is differences with statistical significance in the averages of performance on the practiced administrative style at the principals of the special education schools in the State of Kuwait، attributed to the effect of sex in the authoritative style in favor of males. While the results showed differences with statistical significance in the averages of performance on the practiced administrative style by the principals of the special education schools in the State of Kuwait attributed to the effect of the scientific qualification in the authoritative style in favor of master degree and above. The results also showed no differences with statistical significance in the performance averages on the practiced administrative style at the principals of the special education schools in the State of Kuwait attributed to the effect of years of experience in all areas. The study also showed no differences with statistical significance in the averages 0f performance on the functional performance of the teachers of the special education schools in the State of Kuwait according to the variables of (sex، the scientific qualification، and years of experience). In the light of the results of the study, it presented some recommendations ،the most important of them the necessity of promoting school principals in order to maintain the high level of the democratic pattern. In addition, promoting techers in order to maintain at the high level of the functional performance
رقم ISN
5255
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN