عنوان الإطروحه
السمات الشخصية وعلاقتها بمستوى الأداء الوظيفي لدى مديري المدارس في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-03-29
اسم الطالب
بدر مساعد احمد الناقه
المشرف
زياد خميس التح
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عمر محمد الخرابشة
محمود حامد المقدادي
محمد عبود الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على السمات الشخصية وعلاقتها بمستوى الأداء الوظيفي، وأثر المتغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) على السمات الشخصية والأداء الوظيفي لدى مديري المدارس في دولة الكويت، حيث تم اختيار عينة عشوائية عنقودية, تكونت من (73) مديرا ومديرة للعام الدراسي (2014/(2015, و(270) معلما ومعلمة, طبق على المديرين مقياس سمات الشخصية بينما طبق على المعلمين استبانة الأداء الوظيفي لمعرفه مستوى الأداء الوظيفي لدى المديرين من وجه نظر المعلمين. وقد أظهرت النتائج أن الدرجة الكلية لممارسة السمات الشخصية جاءت بدرجة متوسطة وعلى النحو التالي: (الانبساطية, العصابية, يقظة الضمير, الموافقة, والإنفتاح على الخبرات) على التوالي, كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (?? 0.05) تعزى لأثر الجنس والمؤهل في جميع مجالات السمات الشخصية, بينما بينت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ? 0.05) تعزى لمتغير الخبرة في مجال يقظة الضمير لصالح ذوي الخبرة الطويلة(10سنوات فأكثر). وأظهرت النتائج أن الدرجة الكلية لممارسة مجالات الأداء الوظيفي لدى المدراء بمستوى مرتفع, وعلى النحو التالي: (المجال الاداري, المجال الانساني, المجال الفني) على الترتيب. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) تعزى لأثر الجنس وسنوات الخبرة في جميع مجالات الأداء الوظيفي, وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (?? 0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات باستثناء المجال الإداري وجاءت الفروق لصالح مؤهل الدراسات العليا. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط سلبية بين مجال العصابية والانفتاح والموافقة في مجالات السمات الشخصية ومجالات الأداء الوظيفي (الإداري، والفني، والانساني، والمجال الكلي للأداء الوظيفي), وعدم وجود علاقة ارتباط بين مجال الانبساطية من مجالات السمات الشخصية ومجالات الأداء الوظيفي (الإداري، والفني، والانساني، والمجال الكلي للأداء الوظيفي), ووجود علاقة ارتباط ايجابية بين مجال يقظة الضمير من مجالات السمات الشخصية ومجالات الأداء الوظيفي (الإداري، والفني، والانساني، والمجال الكلي للأداء الوظيفي). وتم تفسير النتائج في ضوء الأدب النظري والدراسات السابقة والخروج بعدد من التوصيات
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the personality traits and their relationship to job performance level, and the effect of the variables (sex, educational qualification and years of experience) on the personality traits and job performance of the principals in the State of Kuwait. To achieve the objectives of the study, a clustered random sample consisted of (73) principals and (270) teachers in the academic year (2014/2015) was selected.The personality traits scale was applied on the principals, and job performance questionnaire was applied on the teachers to identify the level of job performance of the principals from the teachers' point of view. The results of the study revealed that the total degree of practicing the personality traits was moderate, and they came in the following order: (extraversion, neuroticism, awakening conscience, approve, and openness to experience) respectively. The results also revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (?? 0.05) attributed to the impact of sex and educational qualification in all dimensions of personality traits, while there were statistically significant differences at the level of significance (?? 0.05) attributed to the impact of years of experience on the awakening conscience dimension and they were in favor of long-experienced principals (10 years and above). In regard to job performance level, the results revealed that the total degree of practicing the dimensions of job performance by the principals was high and as follows: (the administrative, the humanitarian, and the technical), respectively. The results also revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (?? 0.05) attributed to the impact of sex and years of experience in all dimensions of job performance. Regarding the effect of the educational qualification variable, the results revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (?? 0.05) on the humanitarian, and the technical dimensions, while there were statistically significant differences on the administrative dimension and they were in favor ofgraduate qualification. The results also revealed that there was a negative correlation between the dimensions of neuroticism, openness and approve in the areas of personality traits and job performance dimensions (the administrative, the technical, and the humanitarian, and on the total level of job performance). The results, however, revealed that there was no correlation between extraversionand job performance, while there was a positive correlation between the awakening conscience and all of the dimensions of job performance(the administrative, the technical, and the humanitarian, and on the total level of job performance). The results wereinterpreted in the light of the theoretical literature and previous studies, and several recommendations were made
رقم ISN
5254
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN