عنوان الإطروحه
درجة رضا المعلمين عن الخدمات التي تقدمها جمعية المعلمين في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-15
اسم الطالب
سعود شافي هادي العجمي
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
هشام إبراهيم الدعجة
ميسون طلاع الزعبي
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة رضا المعلمين عن الخدمات التي تقدمها جمعية المعلمين في دولة الكويت، وأثر متغير (الجنس، والجنسية، وسنوات الخبرة، وسنوات العضوية). على استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة رضاهم عن الخدمات التي تقدمها جمعية المعلمين في دولة الكويت، وتكونت عينة الدراسة من (1013) معلماً ومعلمة من مدارس محافظة الأحمدي للعام الدراسي 2014/2015. وتم بناء أداة لقياس متغيرات الدراسة تكونت من (61) فقرة موزعة على ستة مجالات: (النمو المهني للمعلم، وتعزيز مكانة المعلم، والخدمات الاجتماعية، والخدمات الاقتصادية، والخدمات الصحية، والخدمات الطلابية)، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة رضا المعلمين عن الخدمات التي تقدمها جمعية المعلمين في دولة الكويت كانت متوسطة، وجاءت درجة جميع المجالات متوسطة، حسب الترتيب الآتي: (مجال الخدمات الطلابية، ومجال تعزيز مكانة المعلم المهنية، ومجال النمو المهني للمعلم، ومجال الخدمات الاجتماعية، والمجال الاقتصادي، والمجال الصحي). وكشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية، وجاءت الفروق لصالح الإناث، كما دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنسية، وجاءت الفروق لصالح الجنسية الكويتية على مجالي النمو المهني والاقتصادي ولصالح الجنسية غير الكويتية على بقية المجالات والكلي، كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة على مجالات النمو المهني، وتعزيز مكانة المعلم المهنية، والخدمات الطلابية، والدرجة الكلية، وجاءت الفروق لصالح ذوي الخبرة الأقل (5 سنوات فأقل). وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات العضوية في الجمعية على مجالات تعزيز مكانة المعلم المهنية والنمو المهني للمعلم، والمجال الاقتصادي والمجال الصحي، والدرجة الكلية، ولصالح المعلمين ذوي سنوات العضوية (5 سنوات فأقل). وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها مراجعة جمعية المعلمين الكويتية للخدمات المقدمة لتكون متوافقة مع حاجات ورغبات المعلمين، بالإضافة إلى التركيز على تقديم الخدمات للطلبة، وإجراء دراسات مستقبلية عن جمعيات المعلمين في الكويت وفي الدول العربية وعلاقتها بالمتغيرات الوظيفية لدى المعلمين.
الملخص بالانجليزي
The aim of the study was to examine satisfaction level among Kuwaiti teachers towards the services provided by teachers' association and to examine the effect of gender, nationality, teaching experience and years of membership in the association on the sampled subjects' perceptions towards the services provided by teachers' association in Kuwait. Sample of the study consisted of (1013) male and female teachers selected from Al Ahmadi Governorate schools in the school year 2014\2015. A (61) items questionnaire was Building to measure the variables of the study distributing on (6) domains: teacher's career development, promoting teacher's status, social services, economic services, health services and students; services. Reliability and validity for the questionnaire were established. Results of the study indicated that teachers' satisfaction level towards the services provided by teachers' association in Kuwait was moderate. All scores on the individual domains were moderate and were as follows: Students' services, promoting teacher's status, teacher's career development, social services, economic services and health services, respectively. Results of the study indicated significant differences due to gender in all individual domains and total score, in favor of female teachers. Results of the study indicated significant differences due to nationality. In favor of Kuwaiti teachers in career development and economic services domains, in favor of non- Kuwaiti on the remaining domains and the total score. Results of the study indicated significant differences due to teaching experience in career development and promoting teacher's status, students' service and the total; score, in favor of those with (1- less than 5 years of experience) teachers. Results of the study indicated significant differences due to membership in the teachers' association in promoting teacher's status, economic services, health services and the total score, in favor of those with membership years of less than (5) years. In light of the results reported in the study, the researcher suggested some recommendations including the need for Kuwaiti teachers' association to review its services provided to teachers to be in accordance with teachers' needs and desires, to pay more attention to the services provided to students. Future research examining teacher's association's services in Kuwait and other Arab countries and their relationship with teachers' career variables is needed
رقم ISN
5253
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN