عنوان الإطروحه
معوقات استخدام معلمي التاريخ لتكنولوجيا التعليم في محافظة المفرق واقتراح تصور للحد منها.
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-15
اسم الطالب
حسين علي صالح خضر الجبوري
المشرف
هيفاء عبدالهادي حمدان الدلابيح
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ممدوح هايل عوده السرور
ماهر مفلح احمد الزيادات
هادي محمد طوالبة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/الدراسات الاجتماعية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة معوقات استخدام معلمي التاريخ في محافظة المفرق لتكنولوجيا التعليم، واقتراح تصور للحد منها من وجهة نظرهم، تم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (70) معلما ومعلمة من معلمي التاريخ للمرحلة الثانوية في قصبة المفرق، تم اختيارهم بالطريقة القصدية، وتضمنت أداة الدراسة معوقات استخدام التكنولوجيا في التعليم، موزعة على المجالات التالية:(المعوقات الخاصة بمعلم التاريخ، والمعوقات الخاصة بالمدارس، والمعوقات الخاصة بالطلبة، والمعوقات الخاصة بالمنهاج المدرسي). أظهرت نتائج الدراسة أن درجة معوقات استخدام معلمي التاريخ لتكنولوجيا التعليم في قصبة المفرق جاءت بدرجة متوسطة، وجاء مجال المعوقات الخاصة بالمدارس أولاً، ثم مجال المعوقات الخاصة بمعلم التاريخ ثانياً، ثم مجال المعوقات الخاصة بالمنهج المدرسي ثالثاً، ثم المعوقات الخاصة بالطلبة رابعاً، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية وفق متغير الخبرة، ووجود فروق وفق متغير المؤهل العلمي في مجال المعوقات الخاصة بمعلمي التاريخ ولصالح الدراسات العليا، ووفق متغير الدورات التدريبية في مجال المعوقات الخاصة بالمنهاج المدرسي ولصالح لايوجد دورات تدريبية، كما أظهرت النتائج أن اقتراح المعلمين للحد من المعوقات يتركز على تخفيف النصاب التعليمي ودعم المدارس بشبكة الانترنت، وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدة توصيات منها: دعم مدارس قصبة المفرق للمرحلة الثانوية بأجهزة التكنولوجيا الحديثة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the obstacles of using educational technology by teachers of history in Al-Mafraq governorate from their points of view, and suggesting a vision from their points of view to limit them. The descriptive approach was used. The research sample consisted of (70)female and male teachers of history for the secondary stage .They were chosen purposefully .The research instrument consisted of the obstacles of using technology in teaching distributed into the following domains:(obstacles related to the teacher of history, obstacles related to the school curriculum, obstacles related to students, and obstacles related to schools). The study showed that the degree of the obstacles of using technology by teachers of history in Al-mafraq was medium. The obstacles which were related to schools got the first rank ,followed by the obstacles related to the teacher of history ,then the domain of the obstacles of the school curriculum, and fourth the obstacles related to students. The research results showed that there were no statistically significant differences according to the experience variable, and there were differences according to the scientific qualification variable in the field of the obstacles related to the teachers of history in favour of higher studies, and according to the variable of training courses in the field obstacles related to school curriculum in favour of the training courses. The results showed that the suggestion of teachers to limit the obstacles focus on reducing the teaching quorum, and supporting the schools with networks.In light of the results the researcher suggested to support the school's of Qasbat Almafraq of the secondary stage with modern technology devices
رقم ISN
525
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN