عنوان الإطروحه |
الرضا عن قانون الكادر الوظيفي لمهنة التعليم وعلاقته بالاتجاه نحو المهنة لدى معلمي دولة الكويت
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-12-29 |
اسم الطالب |
ظافر مبارك ضافر العجمي
|
المشرف |
باسم علي حوامدة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عايد احمد الخوالدة |
تيسير محمد الخوالدة |
محمد عبود الحراحشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدِّراسة تعرف درجة رضا معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية في محافظة الأحمدي بدولة الكويت عن قانون الكادر الوظيفي لمهنة التعليم، وتعرف اتجاهاتهم نحو مهنة التعليم، والتعرف على العلاقة بين درجة رضا معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية في محافظة الأحمدي بدولة الكويت عن قانون الكادر الوظيفي لمهنة التعليم واتجاهاتهم نحو مهنة التعليم، وتكونت عينة الدِّراسة من (549) معلماً ومعلمة في محافظة الأحمدي تمّ اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية للعام الدراسي 2014/2015. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدِّراسة تكونت من (28) فقرة موزعة على (مقياس الكادر الوظيفي وتكون من (10) فقرات، ومقياس الاتجاه نحو مهنة التعليم وتكون من (18) فقرة)، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها.
وأظهرت نتائج الدِّراسة أنَّ درجة رضا معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية في محافظة الأحمدي بدولة الكويت عن قانون الكادر الوظيفي لمهنة التعليم مرتفعة، واتجاهات معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية في محافظة الأحمدي بدولة الكويت نحو مهنة التعليم ايجابية، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين رضا معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية في محافظة الأحمدي بدولة الكويت عن قانون الكادر الوظيفي واتجاهاتهم نحو مهنة التعليم، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات افراد عينة الدِّراسة عن درجة رضاهم عن قانون الكادر الوظيفي لمهنة التعليم تعزى لمتغيرات الجنس، والتخصص، وسنوات الخبرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات افراد عينة الدِّراسة عن درجة رضاهم عن قانون الكادر الوظيفي لمهنة التعليم تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات افراد عينة الدِّراسة عن اتجاهاتهم نحو مهنة التعليم تعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات افراد عينة الدِّراسة عن اتجاهاتهم نحو مهنة التعليم تعزى لمتغيرات التخصص، وسنوات الخبرة.
وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها عمل مكافآت للمعلمين اصحاب الافكار والجهود المتميزة، وصرف بدل جهود اضافية لمن يعمل في فصول عالية الكثافة، وصرف بدل طبيعة عمل لمن يعمل مع طلاب ضعاف المستوى التحصيلي.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the level of satisfaction of teachers in secondary schools in the Ahmadi governorate in Kuwait for career staff for the teaching profession, and to identify the trends of teachers in secondary schools in the Ahmadi governorate in Kuwait about the teaching profession, and to identify the correlation between the degree of satisfaction of teachers in secondary schools in Ahmadi governorate in Kuwait for career staff for the teaching profession and their attitudes towards the teaching profession, and the study sample consisted of (549) teachers in Ahmadi Governorate selected stratified random way for the academic year 2014/2015. It was the development of a tool to measure the variables of the study consisted of (28) items distributed on (Career Level scale and be one of the (10) vertebrae, and the measure of the trend towards the teaching profession and be one of the (18) paragraph), The study results showed that the degree of satisfaction of teachers in secondary schools in the Ahmadi governorate in Kuwait for Career Level profession are high and trends of teachers of secondary school in Ahmadi governorate in Kuwait towards the profession are high, and there are positive correlation between satisfaction teachers of secondary school in Ahmadi Governorate relationship the State of Kuwait for Career Level and their attitudes towards the teaching profession, and there are no significant statistical differences in the study sample responses on the degree of satisfaction with career staff for the teaching profession be attributed to gender, specialty, experience, and there are statistical significance in the study sample responses differences on the degree of satisfaction with career staff for the teaching profession due qualification, and there are statistical significance in the study sample responses on their attitudes towards the teaching profession be attributed to gender, qualification, specialty, and there are no significant differences in the study sample responses on their attitudes towards the teaching profession due to experience. In light of the results that have been reached researcher recommended a series of recommendations including the work of rewards for teachers owners ideas and outstanding efforts, and the efforts of extra allowance to those who work in high-intensity classes, and exchange rather than the nature of the work of those who work with the visually achievement level students |
رقم ISN |
5247 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|