عنوان الإطروحه
درجة ممارسة الكفايات الإشرافية وعلاقتها بتطوير المهارات الأدائية لمعلمي العلوم في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-25
اسم الطالب
فراج جويعد حسن العجمي
المشرف
كوثر عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
يسرى يوسف العلي
ميسون طلاع الزعبي
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى تعرف إلي درجة ممارسة الكفايات الإشرافية وعلاقتها بتطوير المهارات الأدائية لمعلمي العلوم في دولة الكويت، وأثـر متغيرات (الجنس،والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة). على استجابات أفراد عينة الدراسة على درجة ممارسة الكفايات الإشرافية وعلاقاتها بتطوير المهارات الأدائية لمعلمي العلوم في دولة الكويت،وتكونت عينة الدراسة من (220) معلماً ومعلمةً تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية المنتظمة من المدارس الابتدائية في منطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت للعام الدراسي 2013/2014م. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدراسة تكونت من محورين الأول لقياس الكفايات الإشرافية، وتكونت من (40) فقرة موزعة على ستة مجالات (الفني،المنهاج،الإجراءات التعليمية، إدارة الصف، التقويم، الإنساني)، أما المحور الثاني المهارات الأدائية لمعلمي العلوم فتكون من (32) فقرة موزعة على أربعة مجالات (التخطيط، تنفيذ الدروس، ضبط الصف،التقويم)، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة الكفايات الإشرافية لدى موجهي العلوم في منطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (إدارة الصف، التقويم، الإنسانية، الإجراءات التعليمية، الفنية، والمنهاج). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي في جميع مجالات الكفايات الإشرافية، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع مجالات الكفايات الإشرافية باستثناء مجال الإجراءات التعليمية وجاءت الفروق لصالح الخبرة القصيرة( أقل من 5 سنوات). كما أظهرت النتائج أن درجة تطوير المهارات الأدائية لمعلمي العلوم في المدارس الابتدائية في منطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت كانت مرتفعة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً ( ضبط الصف، تنفيذ الدرس، التخطيط، التقويم) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في جميع مجالات تطوير المهارات الأدائية لمعلمي العلوم للمرحلة الابتدائية. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيا بين الكفايات الإشرافية التي يمارسها موجهي العلوم في منطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت ودرجة تطوير المهارات الأدائية لمعلمي العلوم في المرحلة الابتدائية. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها تفعيل دور موجهو في مجال كفايات المنهاج، والكفايات الفنية، وتطوير أداء المعلمين بعقد دورات تدريبية في مجال مهارة التقويم.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the degree of exercise Supervisory Competences and relationships to develop skills for the Performing science teachers in the State of Kuwait, and the impact of variable (gender, qualification, and experience). On the responses of the sample of the study on the degree of exercise supervision competence, and its relations to develop skills Performing for science teachers in the State of Kuwait, and the study sample consisted of (220) teachers were chosen randomly regular primary schools in the area Farwaniya education in the State of Kuwait for the academic year 2013/2014 AD. It was the development of a tool to measure the variables of the study consisted of two axes first to measure the competencies of supervisory, and consisted of 40 items distributed on six areas (technical, curriculum, action learning, classroom management, calendar, humanitarian), while the second axis skills Performing for science teachers be (32) items distributed on four areas (planning, implementation lessons, adjust the grade, Calendar), have been confirmed the veracity of the tool and its persistence. The study results showed that the degree of exercise supervisory skills among supervisors of science in Farwaniya educational area in the State of Kuwait from the viewpoint of teachers medium, and came fields in descending order (classroom management, calendar, humanitarian, educational procedures, technical, and curriculum). The results also showed a lack of statistically significant differences attributable to the impact of gender and qualification in all areas of competencies of supervisory, while the results showed that there were statistically significant differences attributable to the impact of years of experience in all areas of competencies supervisory except for the area of educational measures and came differences for the benefit of the experience of short (less than 5 years). The results also showed that the degree of development of the performing skills of science teachers in primary schools in Farwaniya educational area in the State of Kuwait was high, and the fields were arranged in descending order (adjust grade, lesson implementation, planning, Calendar), all of which came highly. The results showed a lack of statistically significant differences attributable to the impact of gender and qualification, and years of experience in all areas of the performing skills development for science teachers at the primary level. The results also showed the existence of a positive correlation between statistically significant supervisory competencies exercised by the supervisors of science in Farwaniya educational area in the State of Kuwait and the degree of development of the performing skills of science teachers at the elementary level. In light of the results that have been reached, the researcher recommended a series of recommendations including activating the role of mentors in the area of curriculum competencies, and technical skills, and improve the performance of teachers training courses in the field of skill Calendar
رقم ISN
5244
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN