عنوان الإطروحه |
تحليل محتوى كتاب التاريخ للصف الثامن الأساسي في الأردن في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2017-04-12 |
اسم الطالب |
سعد حبيب غضبان الجبوري
|
المشرف |
ماهر مفلح احمد الزيادات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ممدوح هايل عودة السرور |
باسل حمدان منزل الشديفات |
حامد عبدالله طلافحة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/الدراسات الاجتماعية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدِّراسة إلى تحليل محتوى كتاب التاريخ للصف الثامن الأساسي في الأردن في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي متمثلاً في أسلوب تحليل المحتوى، والمكون من (80) عبارة موزعة على (8) أنواع من الذكاءات، وتم استخدام الموضوع (الفقره) بوصفها وحدة للتحليل، وكانت أنواع الذكاءات المتعددة فئة للتحليل.
أظهرت نتائج الدِّراسة أنّ النِّسب المئوية للذكاءات المتعددة في كتاب التاريخ للصف الثامن قد تراوحت بين (0.16%) و(32.66%)، وكانت من الأعلى للأدنى توالياً على النحو الآتي: الذكاء الاجتماعي بنسبة مئوية (32.66%)، والذكاء المكاني بنسبة مئوية (28.44%)، والذكاء المنطقي بنسبة (22.72%)، والذكاء الشخصي بنسبة مئوية (14.00%)، والذكاء الجسمي بنسبة مئوية(1.18%)، والذكاء اللغوي بنسبة مئوية(0.65%)، ثم الذكاء الطبيعي (0.20%)، وجاء بالمرتبة الأخيرة الذكاء الموسيقي بنسبة (0.16%)، كما أظهرت النتائج أنّ نسبة تضمُّن الذكاءات المتعددة في محتوى كتاب التاريخ للصف الثامن الأساسي جاءت لصالح الذكاء الاجتماعي، مع وجود اختلاف في نسبة تضمُّن الذكاءات المتعددة بين الوحدات الدِّراسية في كتاب التاريخ للصف الثامن الأساسي، إذ بلغت قيمة (chi-Square) (42.53)، وهي قيمة دالّة إحصائياً لصالح الوحدة الرّابعة، وفي ضوء النتائج تمّ تقديم مجموعة من التوصيات
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at analyzing the content of history curriculum for the primary eighth-grade in Jordan in the light of multiple intelligences theory. The researcher utilized the descriptive method using the content analysis method, consisting of (70) statements distributed on 8 types of intelligences. The thread (idea) was utilized as an analysis unit, as it was the most suitable method for analysis, whereas the types of multiple intelligences were utilized as a category for the analysis.
The study findings revealed that the percentages of multiple intelligences within the eighth-grade's curriculum (History) ranged between (0.16%) and (32.66%). The ratios were respectively arranged from the highest to the lowest and as follows: social intelligence is at the rate of (32.66%), spatial intelligence is at the rate of (28.44%), logical intelligence is at the rate of (22.72%), personal intelligence at the rate of (14.00%), physical intelligence is at the rate of (1.18%), linguistic intelligence is at the rate of (0.65 %),then the natural intelligence is at the rate of (0.20%), and the musical intelligence was placed last at the rate of (0.16%).
The study findings also showed that the inclusion's proportion of multiple intelligences in the content of the primary eighth grade's curriculum (History) in Jordan came in favor of the social intelligence, with a difference in the inclusion proportion of distributing the multiple intelligences between the units of the primary eighth-grade's curriculum (History). The Chi-Square recorded (42, 53), which is statistically significant in favor of the fourth unit. In the light of the obtained findings, a set of recommendations were accordingly presented
|
رقم ISN |
515 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|