عنوان الإطروحه
"دور معلمي التربية الإسلامية في ترسيخ قيم الوسطية والاعتدال لدى طلبة المرحلة الثانوية في لواء قصبة إربد"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-04-13
اسم الطالب
احمد عبدالهادي خلف
المشرف
ابراهيم احمد سلامة الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد ضياء الدين الحسن
ماهر شفيق الهواملة
محمود حامد المقدادي
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة دور معلمي التربية الإسلامية في ترسيخ قيم الوسطية والاعتدال لدى طلبة المرحلة الثانوية في لواء قصبة إربد, ومعرفة فيما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية ما بين المتغيرات الديمغرافية لمعلمي التربية الاسلامية في قصبة إربد وتحقيق مبدأ الوسطية والاعتدال. تكون مجتمع الدراسة من (353) معلماً ومعلمة ممن يُدرسون كتب التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية العليا في مديرية إربد الأولى, للفصل الدراسي الثاني 2014/2015, وكان عدد المعلمين (164), والمعلمات (189), وقد تكونت عينة الدراسة من (177) معلماً ومعلمة, منهم (87) ذكور, و(90) من الإناث, وقد تم إستخدام الطريقة العشوائية الطبقية في اختيار العينة, واتبع الباحث في الدراسة المنهج الوصفي, وقد تم إستخدام إستبانة خاصة بالدراسة قامت بتغطية كافة مجالات الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة بأن المتوسطات الحسابية لإجابات أفراد عينة الدراسة في كافة مجالات الدراسة تراوحت بين (3.45-3.66), بدرجة تقييم عالية ومتوسطة لكافة المجالات حيث كان أعلاها للمجال الأكاديمي المهني بمتوسط الحسابي (3.66), وفي المرتبة الثانية جاء المجال الشخصي بمتوسط حسابي (3.53), وفي المرتبة الثالثة جاء المجال الاجتماعي والثقافي بمتوسط حسابي (3.45), وتبين بأنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) لإستجابات المعلمين حول دور معلمي التربية الإسلامية في ترسيخ قيم الوسطية والاعتدال لدى طلبة المرحلة الثانوية في لواء قصبة إربد تبعاً لمتغير الجنس لصالح الأناث, ويوجد إختلافات في إستجابات المعلمين حول دور معلمي التربية الإسلامية في ترسيخ قيم الوسطية والاعتدال لدى طلبة المرحلة الثانوية في لواء قصبة إربد تبعاً لمتغير المؤهل العلمي وذلك لصالح البكالوريس, وكذلك لمتغير الخبرة حيث كان لصالح الفترة الواقعة ما بين (9-5 سنوات). يوصي الباحث على الدعوة إلى تبني الوسطية الإسلامية, وذلك من خلال إعتبارها من قيم الإنسانية, والعمل على إنشاء مركز متخصص في نشر فكر الوسطية, ومحاولة عمل مشروع خاص لترجمة كافة الأدبيات والمراجع الخاصة بمنهج الوسطية وعرضه بطريقة لا تملل الطالب.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to find out the role of Islamic education teachers in the consolidating of the modertation and balance values among secondary school students in irbid District .And knowledge of statistically significant differences between demographic variables for teachers of Islamic education in the stubble of Irbid and achieve the principle of moderation. The study sample consisted of (353) teachers who teach Islamic Education Textbooks in the upper basic stage in the first Irbid directorate, the second 2014/2015 academic year, and the number of teachers (164), and the parameters (189), the study sample consisted of (177) teachers, including 87 males and 90 females. Have been using stratified random way, and follow the researcher in the study descriptive analytical method, has been using a private study covered all the objectives of the study questionnaire. Results of the study showed that the mean of the study sample answers for all fields of study ranged between (3.45-3.66), assess the degree of high, medium to all areas where the highest academic field of vocational arithmetic average (3.66), In the second field profile was a mean (3.53), and in the third place came the social and cultural sphere with a mean (3.45), shows that there are significant differences in the significance level (0.05) responses of teachers on the role of Islamic education teachers in establishing values moderation among secondary school students in irbid District, depending on the variable sex in favor of females, and there are differences in the responses of teachers on the role of Islamica education teachers in the consolidation of moderation values among high school students in the District of stubble Irbid depending on the qualification of the variable for the benefit of bachelor's, as well as to experience variable where he was in favor of the period between (9-5 years). The researcher recommended to work to call to adopt Islamic intermediate through the mind of the values of humanity, and then circulate the logic between civilizations and religions and trends dialogue, and work to create a specialized center in spreading the thought of moderation and rooting Fatwa and science purposes, and try to work a special project to translate all the literature and Reference approach of moderation and presented in a manner not fidget student, with an attempt to translate that literature in all languages in order to reach the idea of moderation to all the world, and the work of future studies include talk about moderation through the extent of its application in both key stages in school or at the university level
رقم ISN
5106
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN