عنوان الإطروحه
مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الإسلامية في محافظة عمان
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-10-30
اسم الطالب
نزار مال الله ابراهيم
المشرف
ماهر شفيق خليف الهواملة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ابراهيم احمد سلامة الزعبي
ماهر مفلح احمد الزيادات
صادق حسن شديفات
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الكشف عن مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الإسلامية في مديرية التربية والتعليم الرابعة في محافظة عمان، وذلك باتباع المنهج الوصفي القائم على الأسلوب المسحي، وتكونت عينة الدراسة من معلمي التربية الإسلامية للمرحلة الأساسية، للفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2017/2018 والبالغ عددهم (175) معلماً (100 معلما و 75معلمة)، والذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية القصدية. وتكونت أداه الدراسة من استبانة؛ موجهة إلى معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الاساسية. حيث تم التحقق من صدق الأداة وثباتها. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الإسلامية كان مرتفعا، حيث حصل مجموع استجاباتهم على الأداة ككل على متوسط حسابي قدره (3.89)، وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) في استجابة افراد عينة الدراسة تعود إلى مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الاسلامية في محافظة العاصمة عمان تبعا لمتغيرات الدراسة: الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة التدريسية. وقد أختتمت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة بنتائجها. . وقد أظهرت الدراسة النتائج التالية: 1. أن المتوسطات الحسابية لاستجابات أفراد عينة الدراسة على مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الاسلامية في محافظة عمان كانت مرتفعة، حيث بلغ المتوسط الحسابي الكلي لمستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الإسلامية (3.89). 2. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(??0.05) لاستجابة افراد عينة الدراسة في مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الاسلامية في محافظة عمان، تبعا لمتغير الجنس، استنادا الى قيمة (ت) المحسوبة على الدرجة الكلية، إذ بلغت (1.09) وبمستوى دلالة (0.27) . 3. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) لاستجابة افراد عينة الدراسة في تبعا لمتغير المؤهل العلمي، إستنادا الى قيمة ف المحسوبة، إذ بلغت قيمة(ف) للأداة ككل(1.65) عند مستوى دلالة (0.19) وهي غير دالة إحصائية . 4. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(??0.05) لاستجابة افراد عينة الدراسة في مستوى القيم العلمية لدى معلمي التربية الاسلامية في محافظة عمان، تبعا لمتغير مستوى سنوات الخبرة التدريسية ، استنادا الى قيمة (ت) المحسوبة على الدرجة الكلية، إذ بلغت (-1.41) وبمستوى دلالة (0.16) وهي غير دالة احصائية .
الملخص بالانجليزي
This study aimed at revealing the level of scientific values among the teachers of Islamic education in the fourth Directorate of Education in Amman Governorate by following the descriptive approach based on the survey method. The sample of the study consisted of (175) (100 males and 75 females) Islamic Education teachers of the basic stage, who were selected randomly, during the second semester of the academic year 2017/2018. Reliability and validity of the study questionnaire were confirmed. The results of the study showed that the level of scientific values among the teachers of Islamic education was high as the total of their responses to the tool as a whole on an arithmetic mean of 3.89. The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of scientific values (??0.05) among the teachers of Islamic education in Amman the Capital Governorate due to the variables of the study; gender, scientific qualification, and years of teaching experience. The study concluded with a number of recommendations and suggestions related to results. The study showed the following results: 1. The mathematical averages of the responses of the study sample members at the level of scientific values among the teachers of Islamic education in Amman Governorate were high. The total arithmetic mean of the level of scientific values among the teachers of Islamic education was 3.89. 2. There were no statistically significant differences at the level of significance (?0.05) for the response of the sample of the study in the level of scientific values among the teachers of Islamic education in Amman governorate, according to the gender variable, based on the value of (T) calculated on the total score, 1.09) and at a significant level (0.27). 3. There were no statistically significant differences at the level of (?0.05) for the response of the sample of the study according to the variable of the scientific qualification based on the calculated value of the value of (P) of the tool as a whole (1.65) at the level of significance (0.19) Not a statistical function. 4. There were no statistically significant differences at the level of significance (?0.05) for the response of the study sample members in the level of the scientific values of the teachers of Islamic education in Amman governorate, depending on the variable level of teaching experience, based on the value of (T) (-1.41) and at a significant level (0.16) which is not statistically significant
رقم ISN
51
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN