عنوان الإطروحه
أثر استخدام أنموذج جانيه التعليمي في اكتساب مفاهيم أحكام التجويد لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-05-07
اسم الطالب
محمد عواد خلف الجبوري
المشرف
محمد سليمان بني خالد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد محي الدين الكيلاني
ابراهيم احمد الزعبي
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام أنموذج جانيه التعليمي في اكتساب مفاهيم أحكام التجويد لدى طلبة الصف الخامس الأساسي ؛ واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي ؛ وتكونت عينة الدراسة من ( 158) طالباً وطالبة ؛ تم تقسيمهم إلى مجموعتين ؛ وقد درست المجموعة التجريبية مادة أحكام التجويد باستخدام أنموذج جانيه التعليمي ، وبلغ عددها ( 79) طالباً وطالبة ، بينما درست المجموعة الضابطة نفس المادة باستخدام الطريقة التقليدية، وبلغ عددها ( 79) طالباً طالبة ، وبعد التأكد من تكافؤ مجموعتي الدراسة قام الباحث بتطبيق أنموذج جانيه التعليمي على المجموعة التجريبية، وبعد الانتهاء من التجربة تم تطبيق الاختبار التحصيلي لقياس اكتساب مفاهيم أحكام التجويد لدى طلبة الصف الخامس الأساسي. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعتي الدراسة في اكتساب مفاهيم أحكام التجويد، وكانت لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية وكانت لصالح (الإناث)؛ بينما لم تظهر النتائج وجود أثر للتفاعل بين الطريقة والجنس
الملخص بالانجليزي
The study aims at investigating the influence of using Gagne's Model of Instructional Design on Acquisition of concepts of recital rules of the Quran upon fifth basic grade students. The researcher uses experimental approach where the study sample consists of (158) male and female students divided into two groups. Experimental group consists of (79) male and female students who studied recital rules of the Quran material by Gagne's Model of Instructional Design, and the control group, consists of (79) male and female students, studied the same material following the usual traditional way. After parity of the two study groups assured, the researcher applied Gagne?s Model of Instructional Design on experimental group. Achievement test was presented after experiment ended to assess and measure acquisition of concepts of recital rules of the Quran upon fifth basic grade students. Findings show statistically significant difference between the two study groups referring to acquisition of concepts of recital rules of the Quran in favor of experimental group. Findings also show statistically significant difference referring to gender in favor of female students, but there are no differences referring to interaction between strategy and gender
رقم ISN
5099
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN