عنوان الإطروحه
أثر استراتيجية القبعات الست في التحصيل الدراسي لطلبة الصف التاسع الأساسي في مادة التربية الإسلامية في محافظة المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-04-27
اسم الطالب
ناظم خلف احمد
المشرف
احسان غديفان السريع
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد ضياء الدين
عاكف عبدالله الخطيب
ابراهيم احمد الزعبي
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استراتيجية القبعات الست في التحصيل الدراسي لطلبة الصف التاسع الأساسي في مادة التربية الإسلامية في محافظة المفرق، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف التاسع الأساسي في تربية للواء قصبة المفرق في محافظة المفرق في الأردن، وذلك خلال الفصل الثاني من العام الدراسي (2014\2015) والبالغ عددهم (2591) طالباً وطالبة منهم (1373) طالباَ و (1218) طالبة، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتكونت من (195) طالباً وطالبة منهم (89) طالباً و (106) طالبة، وتم تقسيم الطلبة إلى ثمان مجموعات أربع منها تجريبية درست بطريقة القبعات الست، وأربع أخرى ضابطة درست بالطريقة التقليدية، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، ولغايات تحقيق أهداف الدراسة طوَّر الباحث اختباراً تحصيلياً بمحتوى التربية الإسلامية في مبحث وحدة الحديث النَّبوي الشريف، وتكوَّن هذا الاختبار من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وتمَّ التأكد من صدق الأداة من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين، وتمَّ التحقق من ثبات الاختبار باستخدام طريقة الاختبار وإعادة الاختبار، وبلغت قيمة معامل الثبات الكلي للاختبار (0.90). وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ??) بين متوسط أداء الطلبة على اختبار التحصيل الدراسي الكلي يعزى لطريقة التدريس ولصالح استراتيجية القبعات الست، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للجنس ولصالح الإناث، ولم تكن هناك فروق تعزى للتفاعل بين الطريقة والجنس. وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات من أهمَّها ضرورة استخدام قبعات التفكير الست في تدريس مادة التربية الإسلامية لأنَّ الدراسة اثبتت فاعلية استخدامها في زيادة التحصيل الدراسي للطلبة، وتضمين استراتيجية القبعات الست في برامج إعداد المعلم عامَّه ومعلم التربية الإسلامية خاصَّة حتى يكتسب الطلبة هذه الاستراتيجية وأسسها وكيفية تطبيقها، كما يوصي الباحث إجراء دراسة مماثلة لهذه الدراسة للتعرف على أثر هذه الاستراتيجية في تدريس مادة التربية الإسلامية على تنمية مهارات التفكير واكتساب مهارات التكامل في المراحل الدراسية الأخرى، وزيادة عدد الأبحاث حول أثر فاعلية استراتيجية القبعات الست في التعليم على مستوى التحصيل الدراسي للطلبة
الملخص بالانجليزي
The study aims at investigating the influence of using Six Thinking Hats Strategy on achievement of ninth grade students in Islamic Education subject in Mafraq Governorate. Population of the study is all ninth grade students in Qasabat Mafraq Educational Directorate in Mafraq Governorate in Jordan during the academic year 2014/2015. Study sample consists of (2591) male and female students, (1373) male student and (1218) female student. Study sample is selected randomly and consists of (195) male and female students, (89) male students and (106) female students. Students are divided into eight groups, four experimental groups studied material by Six Thinking Hats Strategy and the other four Control Groups which studied the same material in the usual traditional way. The researcher uses experimental approach. To achieve the objectives of the study, the researcher develops achievement test for Islamic Education content, Prophetic Hadith-Sharif Unit. The test consists of (30) multiple choice questions displayed on arbitrators to assure the reliability of this tool. Test stability has been verified using testing and re-testing method and the value of overall constant/reliability coefficient of the test is (0.90). Findings show statistically significant difference at the evidence level between means value of students? performance in overall achievement test referring to teaching strategy in favor of Six Thinking Hats Strategy. Findings also show statistically significant difference referring to gender in favor of female students, but there are no differences referring to interaction between strategy and gender. In the light of the findings, the researcher provides a set of recommendations and the most important of which is using Six Thinking Hats Strategy in teaching Islamic Education material because it proves effective increase of students learning achievement. Six Thinking Hats Strategy should be included in the schedule of the teachers in general and the teacher of Islamic education particularly to help students acquire this strategy with its basis and methods of its application. The researcher also suggests performing similar study to recognize the influence of this strategy while teaching Islamic Education on developing thinking skills and acquisition of integration skills with other class stages, and increasing researches about the effectiveness of Six Thinking Hats Strategy on students learning achievement
رقم ISN
5098
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN