الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى مراعاة معلمي التربية الإسلامية في محافظة العاصمة عمان للفروق الفردية الواردة في القرآن الكريم والسنة النبوية, واعتمد الباحث في ذلك على آراء معلمي التربية الإسلامية التابعين لمديرية التربية والتعليم للواء قصبة عمان الأولى, وقداستخدم الباحث في دراسته المنهج الاستنباطي التحليلي فقام بجمع وتحليل الآيات والأحاديث الواردة فيالقرآن الكريم والسنة النبوية التي أشارت إلى مراعاة الفروق الفردية, وتم إعداد استبانهتكونت بصورتها النهائية من (53) فقرة, وتكون مجتمع الدراسة من جميع مديريات تربية وتعليمقصبة عمان وتم اختيار تربية وتعليم قصبة عمان الأولى عينة للدراسة بالطريقة العشوائيةالعنقودية وتكونت العينة منجميع معلمي التربية الإسلامية في المدارس الثانوية التابعة لمديرية تربية وتعليم قصبة عمانالأولى والبالغ عددهم (157)معلماً ومعلمة, وقد أجاب الاستبانة (145) معلماً ومعلمة, حيث كان عدد الإناث (88) معلمة, أما الذكور فكان عددهم (57) معلماً,وأظهرت الدراسة عدة نتائج هي :
1. إن منهج القرآن الكريم والسنة النبوية للفروق الفردية تلخص بما يلي:
إن أهم خطوة في التعامل مع الفروق الفردية بين الناس في ضوء القرآن الكريم, كانتمييزها, والتعرف على مجالاتها, وتحديد ابرز العوامل المسببة لها والتي تؤثر على أدائهم في كل المجالات, وكان منهج النبي صلى الله عليه وسلم في مراعاة الفروق الفردية بين الناس أنه كان يختار لكل مقام المقال الذي يناسبه, وكان يدعو كل انسان بما يناسبه, وكانت وصاياه وأجوبته وفتاواه تختلف باختلاف الناس الذين يطلبون منه ذلك.
2. إن معلمي التربية الإسلامية يراعون الفروق الفردية بين المتعلمين بدرجة مرتفعة, فجاء بالمرتبة الأولى في درجة المراعاة المجال الإيماني, وجاء بالمرتبة الثانية في درجة المراعاة المجال النفسي, وجاء بالمرتبة الثالثة في درجة المراعاة المجال الوجداني, وجاء بالمرتبة الرابعة في درجة المراعاة المجال العلمي, وجاء بالمرتبة الخامسة في درجة المراعاة المجال الاجتماعي والاقتصادي, وجاء بالمرتبة السادسة في درجة المراعاة المجال الجسماني, وجاء بالمرتبة السابعة في درجة المراعاة المجال العقلي.
أ?- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة مراعاة معلمي التربية الإسلامية للفروق الفردية بين المتعلمين تعزى لمتغير الجنس حيث جاءت الفروق لصالح الإناث.
ب?- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (??0.05)تعزى لأثر الجنس فيكل من مجالمراعاة الفروق الفردية الإيمانية, ومجال مراعاة الفروق الفردية العقلية, ومجال مراعاة الفروق الفردية العلمية, ومجال مراعاة الفروق الفردية الوجدانية.
ت?- وجود فروق ذات دلالة إحصائية (??0.05)تعزى لأثر الجنس في مجال مراعاة الفروق الفردية النفسية, ومجال مراعاة الفروق الفردية الاجتماعية والاقتصادية, ومجال مراعاة الفروق في المجال الجسماني, وفي الدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح الإناث.
3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة مراعاة معلمي التربية الإسلامية للفروق الفردية بين المتعلمين تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولمتغير الخبرة.
|
الملخص بالانجليزي |
The purpose of this study is to investigate the considerations of Islamic teachers for individual differences mentioned in Quran and Sunnah. The researcher investigated the opinions of Islamic education teachers in Amman first educational directorate. The researcher adopted the and analytical inductive descriptive approach by analyzing verses and Hadith mentioned in Quran and Sunnah. A questionnaire was developed consisted in its final form of (53) items according to five-scale (very big within five degrees, big within four degrees, average within three degrees, little within two degrees and very little within one degree. The population of the study consisted of all Islamic teachers Amman first educational directorate totaling (157) male and female teachers, (145) of them answered the questionnaire as females were (88) and males were (57).
The findings of the study showed that
- The Quran and sunnah approach about individual differences is that the most important step in dealing with individual differences between people according to Quran is recognizing it and exploring its domains and determining the affected factors affecting their performance in all fields. The prophet's approach in observing individual differences between people was selecting the best situation in the best time and calling everyone accordingly. His regulations were differing according to the type of people.
- Islamic education teachers consider individual differences in a high level as the total mean was (4.15) as considering faith domain came in the first rank with a mean of (4.43) followed by the psychological domain with a mean of (4.31) then the emotional domain with a mean of (4.19) and in the fourth rank the scientific domain with a mean of (4.11) and in the fifth rank the social- economical domain with a mean of (4.07), in the sixth rank is the physical domain with a mean of (4.06) and in the seventh rank the mental domain with a mean of (4.05).
- There were significant statistical differences in the consideration of Islamic education teachers for individual differences between learners attributed to gender in favor of females with a mean of (4.21) while males mean totaled (3.33).
- There were no significant differences at the level (?>0.05) attributed to gender in faith domain, mental domain, emotional domain and in the scientific domain.
- There were significant differences at the level (?>0.05) attributed to gender in psychological domain, social-economical domain and in the physical domain and in the total degree in favor of females.
- There were no significant differences in the consideration of Islamic education teachers for individual differences between learners attributed to scientific qualification and experience variables.
|