عنوان الإطروحه
"مدى استخدام مدرسي التربية الإسلامية للأساليب التربوية المستنبطة من السنة النبوية في محافظة اربد"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-03-09
اسم الطالب
احمد داود سلمان المحمدي
المشرف
انتصار غازي ياسين مصطفى
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عماد عبدالله محمد الشريفين
ماهر مفلح الزيادات
إبراهيم أحمد سلامة الزعبي
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى استخدام مدرسي التربية الإسلامية للأساليب التربوية المستنبطة من السنة النبوية في محافظة اربد في ضوء المتغيرات (الجنس والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية) واستخدم الباحث المنهج الوصفي، إذ تم إعداد استبانة كأداة للدراسة مكونة من (51) فقرة في ثلاثة محاور (التفاعلية، والعرضية، والكشفية) وموزعة على اثنا عشر مجال هي:(أسلوب ضرب الأمثال، والقصصي، تعليم الشرائع بالتدريج، أسلوب القدوة الحسنة، أسلوب الإقناع، أسلوب الحوار، الترغيب والترهيب، استخدام الأحداث والظروف والمواقف، الممازحة والمداعبة، والوعظ والتذكر، العصف الذهني، وأسلوب المناقشة). وتكونت عينة الدراسة من (194) معلما ومعلمة، وأظهرت نتائج الدراسة أن استخدام مدرسي التربية الإسلامية للأساليب التربوية المستنبطة من السنة النبوية جاءت بدرجة مرتفعة لجميع مجالاتها، إذ احتل الأسلوب القصصي المرتبة الأولى، تلتها الممازحة والمداعبة في المرتبة الثانية، وجاء في المرحلة الأخيرة أسلوب ضرب الأمثال. كما وأظهرت أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( ) لاستجابات المعلمين حول مدى استخدام مدرسي التربية الإسلامية للأساليب التربوية المستنبطة تبعاً لمتغير الجنس، ولصالح الإناث،كما وأظهرت وجود فروق بين المؤهلات العلمية جاءت لصالح الدراسات العليا، كما وأظهرت نتائج الدراسة وجود اختلافات في استجابات المعلمين تبعا لمتغير الخبرة جاءت لصالح فترة الخبرة (أكثر من 11سنة). وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات ذات العلاقة بأسئلة الدراسة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to explore the extent of using educational methods in Islamic Educational schools that derived from Sunnah in Irbid Governorate in the light of the following variables (gender, qualification and teaching experience). The researcher used descriptive approach. The researcher used a questionnaire as a tool of the study wich consisted from (51) items in three fields (interactional, exploration and cross-field) and distributed on (12) styles: "style of proverbs, style of storytelling, teaching the rules gradually, the style of good example, the style of conversation, carrot and stick, style of using the events, conditions and attitudes, the style of joke and entertainment, preaching and remembering, brainstorming, and the style of discussion". The population of the study consisted from all Islamic teachers for basic stage in Irbid Governorate that follows to Irbid first directorate. The sample of the study consisted from (353) teachers (male and female), but this study was applied on randomly sample consisted from (194) teachers, (93) of them were male teachers and (101) were female teachers. In the light of the results of the study, the researcher provides many recommendations related to the questions of the study. The results of the study showed that there are statically differences significant at (a= 0.05) in favor of teachers' responses about the extent of Islamic educational teachers using for educational methods according to gender variable. And in favor of female. The results showed also that that there are differences between scientific qualification in favor of higher studies. The results revealed also that there are differences in teachers responses according to experience variable in favor of period of experience (more than 11 years). In the light of the results if the study, the researcher provide many recommendations related with questions of the study.
رقم ISN
5077
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN