عنوان الإطروحه
The Effect of Using Robot Chat on the 9th Grade Students' Writing Ability in English in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-04-14
اسم الطالب
عبدالستار محمد رشيد
المشرف
علي فرحان ابو صعليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل ابو الشعر
احمد موسى بطاينة
عبدالله بني عبدالرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
تعليم اللغة الانجليزية بالحاسوب
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام طريقة الدردشة بواسطة الانسان الآلي (الروبوت) على القدرة الكتابية في اللغة الإنجليزية لطلبة الصف التاسع في الأردن. كما هدفت الدراسة أيضا لمعرفة ما إذا كان تدريس الكتابة عن طريق نظام الدردشة بواسطة الانسان الآلي (الروبوت) أفضل من التواصل بواسطة طريقة الدردشة النصية. لإجراء الدراسة تم اختيار 64 طالبا في مدرسة المثنى بن حارثة الثانوية الشاملة للبنين في اربد في الأردن في الفصل الأول من العام الدراسي 2014/2015 عشوائيا. وكانت اعمارهم بين 15- 16سنة. وقد تم تقسيم المشاركين في الدراسة عشوائيا إلى أربع مجموعات (اثنتين تجريبية واثنتين ضابطة) وفقا لمستوياتهم في اللغة الإنجليزية (متوسط ومبتدئ). وقد تم عرض المشاركين في المجموعات التجريبية والضابطة لطريقة المحادثة بواسطة الكمبيوتر (دردشة الانسان الآلي (الروبوت) والدردشة النصية) لمدة ثمانية أسابيع. كانت المجموعتان الأولى والثانية تدرس الكتابة من خلال الدردشة مع الانسان الآلي (الروبوت) باستخدام برنامج الروبوت (Elbot the Robot ) الموجود على شبكة الإنترنت، فيما كانت المجموعتان الثالثة والرابعة تدرس الكتابة من خلال الدردشة النصية باستخدام برنامج سكايب (Skype) الموجود على شبكة الإنترنت،. درست كل المجموعات نفس المادة من قبل نفس المعلم لنفس الفترة. تقدم جميع المشاركين لاختبار قبلي وبعدي وذلك للتأكد من أن المجموعات لها نفس مستوى القدرة اللغوية في الكتابة. وكشفت النتائج أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجات المجموعتين التجريبية تعزى لطريقة التدريس ( دردشة الانسان الآلي (الروبوت) مقابل الدردشة النصية) لصالح دردشة الانسان الآلي (الروبوت) في مهارة الكتابة في الاختبار البعدي. وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجات المجموعتين التجريبية تعزى لمستوى الطلاب (مبتدئ مقابل متوسط) لصالح المجموعة متوسطة المستوى. كشفت النتائج أيضا أن نظام الدردشة بواسطة الانسان الآلي ( الروبوت) لديه العديد من المزايا التي يمكن استخدامها في تحسين قدرة الطلاب الكتابية. وعلى الرغم من هذه المزايا، كان هناك العديد من العيوب التي يجب معالجتها. بالاضافة الى ذلك كانت هناك بعض الاقتراحات لتحسين النظام مثل إضافة خيارات إضافية إلى القائمة الرئيسية، اضافة أدوات إضافية تحت قائمة واحدة في البرنامج. وأخيراً، تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة إلى وزارة التربية والتعليم والمعلمين والباحثين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the effect of using robot chat mode on the 9th grade students? writing ability in English in Jordan. It also aimed to investigate whether teaching writing via robot chat system is better than the regular method of teaching. To carry out the study, 64 male students at Al-Muthanna Ibn Haritha Comprehensive Secondary School for Boys in Irbid, in Jordan, in the first semester of the academic year 2014/2015 were randomly chosen. They were assigned randomly into four groups (two experimental and two control) according to their levels (intermediate and beginner) in English language. The Participants of the experimental and the control groups were exposed to computer-mediated communication (CMC) chat method (robot chat and text chat) for eight weeks; the first and the second groups were taught writing through robot chat by using the Internet-based software, Elbot the Robot. However, the third and fourth groups were taught writing through CMC text chat by using the Internet-based software, Skype. All groups were taught the same material by the same teacher for the same period. They sat for a pre-post-test so as to assure that the groups have the same linguistic ability level in writing. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software was used to conduct the required statistical analysis of the data related to the objectives of the study. The means, standard deviations, one-way ANOVA, MANOVA, and Scheffe tests were conducted for all the variables of the study including method of teaching (robot chat vs. text chat) and level of students (intermediate vs. beginner) on the pre- and post-test in writing. The findings revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups due to the method of teaching (robot chat vs. text chat) in favor of the robot chat in the writing post-test. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups due to students' level (beginner vs. intermediate) in favor of the intermediate-level group. The findings also revealed that the system has many advantages that can be used in improving students' writing ability. However, there were several disadvantages that should be handled. In addition, there were some suggestions for improving the system related to adding additional choices to the main menu and adding additional tools under one menu in the program. Finally, a number of related recommendations were presented to the Ministry of Education, teachers, and researchers
رقم ISN
5068
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN