عنوان الإطروحه
The Effect of Using Mobile Phone Chat in the Undergraduate Foreign Language Learners' Communicative Competence
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-04-23
اسم الطالب
مصطفى مخلف حماد
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان ابو صعليك
عواطف مزعل ابو الشعر
غالب احمد ربابعة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
تعليم اللغة الانجليزية بالحاسوب
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تفحص اثر استخدام دردشة الموبايل على الكفاية التواصلية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في الجامعة. حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية : 1. هل هناك فروق ذو دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعتين التجريبية والضابطة في الكفاية التواصلية للغة تعزى لطريقة التدريس (دردشة الموبايل مقابل الطريقة التواصلية الاعتيادية). 2. هل هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعة التجريبية في عناصر الكفاية التواصلية للغة نتيجة لاستخدام دردشة الموبايل. 3. هل هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعة التجريبية في أداء الطلبة في ( مهارات إنتاجية ومهارات التلقي) نتيجة لاستخدام دردشة الموبايل. تكونت عينة الدراسة من 110 طالباً/طالبة من متعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في جامعة آل البيت وذلك من خلال الطلبة المسجلين في مادة مهارات المحادثة خلال الفصل الدراسي الأول للعام 2014-2015 جرى توزيعهم على ثلاث مجموعات: مجموعة 1 تكونت من 26 طالبا/طالبة، جرى اختيارهم كمجموعة تجريبية ومجموعة2 تكونت من 23 طالبا/طالبة، جرى اختيارهم كمجموعة ضابطة. والمجموعة 3 جرى اختيارهم كمجموعة استطلاعية، وجرى جمع البيانات خلال فترة ثمانية أسابيع. تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزئيين: جزء كتابي وجزء لفظي وذلك لاختبار قدرات طلبة اللغة الانكليزية كلغة أجنبية على التفاعل وبطريقة مناسبة مع المتحدثين الأصليين للغة. لتقييم مدى تأثير دردشة الموبايل على الكفاية التواصلية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية، خضع طلبة المجموعات الثلاثة لامتحان كتابي ولفظي في بداية الفصل الدراسي الأول للعام لدراسي 2014-2015 لتحديد قدراتهم التواصلية الفعلية قبل بدء التجربة وبعد ثمانية أسابيع، اخضع الطلبة نفس الامتحان كامتحان بعدي أشارت نتائج الدراسة أن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في عناصر الكفاية التواصلية للغة. بناءا على ذلك، تم تقديم مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using mobile phone chat on the undergraduate foreign language learners' communicative competence. The study tried to answer the following questions: Q1: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the communicative competence of language due to the method of teaching (mobile phone chat vs. regular communicative method)? Q2: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group's performance in the communicative aspects of language as a result of using mobile phone chat?. These communicative aspects include: Linguistic, socio-cultural, pragmatic, aesthetic, non-verbal, and prosodic aspects. Q3: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students' performance in the (receptive and productive) skills as a result of using mobile phone chat? The population of the study consisted of 110 undergraduate EFL learners who registered for Conversational Skills (Code No. 1302109) at Al-al-Bayt University during the first semester of the academic year 2014/2015. The textbook used is Penguin Functional English by Peter Watcyn-Jones. However, the selected sample of the study consisted of 49 students. There were three sections; section 1 was chosen as an experimental group (26 students), and section 2 was chosen as a control group (23 students), section 3 was assigned for the pilot study. Data were collected within eight weeks. A pre-post test procedures was used to measure the EFL students' ability to communicate appropriately with native speakers. To assess the effect of mobile phone chat on undergraduate foreign learners' communicative competence, students in both sections sat for a written and an oral test at the beginning of the first semester of the academic year 2014/2015 so as to determine their actual communicative ability before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered as a post-test. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the communicative aspects of language, specially the linguistic, socio-cultural, and pragmatic aspects of language. Accordingly, a set of recommendations were provided
رقم ISN
5066
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN