عنوان الإطروحه
The Effect of Using Ipod Technology on Jordanian Pupils' English Language Achievement and Motivation
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-07-09
اسم الطالب
فراس عبدالكريم فرحان مقدادي
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل ابو الشعر
علي فرحان ابو صعليك
عبدالله بني عبدالرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
تعليم اللغة الانجليزية بالحاسوب
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى بحث أثر استخدام تكنولوجيا الأيبود على تحصيل وتحفيز التلاميذ الأردنيين في اللغة الانجليزية. تكونت عينة الدراسة من ستين طالباً من الذكور في الصف الخامس الأساسي في مدرسة مصعب بن عمير في مديرية التربية والتعليم في لواء الكورة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2014/2015. وتم تقسيم الطلبة إلى مجموعتين، المجموعة الأولى تكونت من (29) طالباً، واختيرت كمجموعة تجريبية، وتم تدريسها المنهاج باستخدام الأيبود، وتكونت المجموعة الثانية من (31) طالباً وسميت بالمجموعة الضابطة وتم تدريسها بالطريقة العادية. وتم اخضاع الطلاب في المجموعتين إلى اختبار قبلي واستبانة قبلية لتقييم أثر استخدام تكنولوجيا الأيبود على تكافؤ الطلاب في تعليم اللغة الانجليزية قبل إجراء التجربة في بداية الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2014/2015. وبعد ثمان أسابيع تم إخضاع الطلاب في المجموعتين إلى نفس الاختبار باسم الاختبار البعدي لقياس تحصيل الطلاب في المهارات الاربع وتم اخضاع الطلاب في المجموعة التجريبية الى نفس الاستبانة باسم الاستبانة البعدية لقياس دافعية الطلاب. فقد تم استخدام التحليل الاحصائي الذي يضم الوسط الحسابي والانحراف المعياري وتحليل التباين الاحادي لتحليل تحصيل الطلبة. وبينت الدراسة أن استخدام الأيبود في تعليم وتدريس اللغة الانجليزية له أثر ذو دلالة إحصائية على التحصيل وتحسين دافعية الطلبة، كما وأظهرت الدراسة أيضا أن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين المجموعتين كانت لصالح المجموعة التجريبية. وتعزى هذه النتائج الى طريقة التدريس باستخدام تكنلوجيا الايبود. بناء على ذلك قدمت مجموعه من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using Ipod technology on Jordanian pupils' English language achievement in the four skills and motivation. The participants of the study consisted of 60 male pupils from grade 5 in Mos'ab Bin Omair Basic School in Al-Kourah Directorate of Education in the second semester of the academic year 2014/ 2015. They were divided into two groups; group one consisted of 29 pupils, which was chosen as an experimental group. It was taught the course content using Ipod while group two, consisted of 31 pupils which was chosen as a control group, it was taught using regular method. A pre and post test and pre and post questionnaire were used to asses the effect of Ipod technology on the pupils' four skills. Students in the both groups sat for pre- test and pre- questionnaire to establish their equivalence before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered on the both groups as a post test to assess pupils' achievement in the four skills. The same questionnaire was administered on the experimental group to measure the pupils' improvement on motivation. Relevant statistical analysis related to means standard deviation and one-way ANOVA were used. The findings of the study indicated that using the Ipod in language learning and teaching had a significant effect on the academic achievement of the four English language skills and improved students' motivation. The findings of the study also indicated that it was clear that the difference was in favor of the experimental group. This might due to the effect of using Ipod technology. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of the study to enhance using Ipod technology in language teaching and learning
رقم ISN
5064
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN