عنوان الإطروحه |
أثر برنامج تدريبي قائم على الألعاب الشعبية في تطوير بعض مستويات الذكاء المتعدد لدى طلبة الصف الثالث الأساسي في محافظة المفرق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-07-28 |
اسم الطالب |
خولة سليمان عقلة الخوالدة
|
المشرف |
منصور نزال الزبون |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
صادق خالد الحايك |
اسماعيل سعود العون |
محمد سليمان بني خالد |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة لتقصي أثر برنامج تدريبي قائم على الألعاب الشعبية في تطوير بعض مستويات الذكاء المتعدد لدى طلبة الصف الثالث الأساسي في محافظة المفرق،تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف الثالث الأساسي في المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق والبالغ عددهم ( 2250) طالبا وطالبة، تم اختيار عينة الدراسة ( 40) طالبا وطالبة، تم تقسيمها إلى مجموعتين ( تجريبية(20) طالبا وطالبه)، و(ضابطة ( 20) طالبا وطالبة)، تم اختيارهم بالطريقة القصدية، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لملائمته لطبيعة الدراسة ،وتكونت أدوات الدراسة من برنامج تدريبي قائم على الألعاب الشعبية واختبارات مستويات الذكاء المتعدد لجاردنر حيث تم استخراج معاملات الصدق والثبات لأدوات الدراسة، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية وجود فرق ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر المجموعة في جميع الذكاءات المتعددة الفرعية ( الذكاء اللغوي ،الذكاء المنطقي الرياضي ، الذكاء الموسيقي، الذكاء المكاني، الذكاء البدني الرياضي ،الذكاء الشخصي ،الذكاء الاجتماعي )، وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية التي درست بطريقة الألعاب الشعبية. وتبين أيضا عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر الجنس على الذكاءات المتعددة باستثناء الذكاء المكاني، والذكاء الشخصي، وجاءت الفروق لصالح الإناث. ولقد تبين أن هناك فاعلية للبرنامج التدريبي قائم على الألعاب الشعبية في تطوير بعض مستويات الذكاء المتعدد لدى طلبة الصف الثالث الأساسي في محافظة المفرق، ثم إيجاد مربع آيتا (?2) لقياس حجم الأثر فكان (0.851)، وهذا يعني أن 85.1% من التباين في أداء الطلبة على اختبار الذكاء المتعدد يرجع للبرنامج التدريبي بينما 14.9% يرجع لعوامل أخرى غير متحكم بها. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at investigating The effect of a popular games-based training program in the development of some of the multi-levels of intelligence among third grade students in Mafraq Governorate, Jordan.
Community of study consisted of the all (2250) basic third-grade students in the schools under the supervision of the directorate of education of Mafraq . The study sample is divided into (40) males and females students. The sample is divided into two groups (experimental (20) students), and (control group consisted of (20) students, who were chosen according to the purposive method . The researcher used the experimental method for its suitability to the nature of the study. Study tools consisted of a popular games and Gardner multi intelligence tests- based training program, where validity and reliability of study tools have been extracted .
The study yielded the following outcomes :
There is a difference with a statistical significant, due to the effect of the group on all sub-multi intelligences (linguistic intelligence, logical mathematical intelligence, musical intelligence , spatial intelligence , physical athletic intelligence, personal intelligence and social intelligence. Differences were in favor of the experimental group which was studied using popular games. In addition,there was no difference with statistical significance attributed to the effect of sex ,except for the spatial intelligence and personal intelligence .
Difference were in favor of females .The training program has activity on some levels of the multi intelligence of the third grade students in Mafraq governorate .
ETA square (?2) was obtained to measure the effect volume ,which was (0.851), this means that 85.1% of the variation in student performance on the test of multiple intelligences is attributed to the training program, while 14.9%
was attributed to uncontrolled other factors
|
رقم ISN |
5061 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|