الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرّف على درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية لكفايات التعليم الإلكتروني واستخدامهم لها من وجهة نظرهم في الأردن, واتبع الباحث المنهج الوصفي, وتكونت عينة الدراسة من (187) معلماً ومعلمة, منهم (91) معلم, و(96) معلمة, من معلمي التربية الإسلامية التابعين لمديرية تربية قصبة المفرق, ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث ببناء استبانة, حيث تكونت من (66) فقرة, موزعة على خمسة محاور وهي (الحاسب الآلي, الإنترنت وأدواته,التصميم, الإدارة, التقويم), وأظهرت نتائج الدراسة إن درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية لكفايات التعليم الإلكتروني جاءت بدرجة متوسطة على جميع محاور الأداة, كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في محوري كفايات الحاسب الآلي وكفايات الإنترنت, ولصالح الذكور, وأظهرت كذلك وجود فروق تعزى لأثر الدورات التدريبية في كفايات استخدام الحاسب الآلي والإنترنت والتقويم لصالح المعلمين الذين شاركوا في (4) دورات فأكثر, ولم تظهر النتائج وجود فروق تعزى لمتغير الخبرة, أما فيما يتعلق بدرجة الاستخدام فقد جاءت درجة الاستخدام بدرجة متوسطة لجميع محاور الدراسة, وأظهرت وجود فروق تعزى لأثر الجنس في جميع المحاور باستثناء محوري ادارة التعليم الإلكتروني وتقويم التعليم الإلكتروني لصالح الذكور, كما أظهرت وجود فروق تعزى لعدد سنوات الخبرة في جميع المحاور باستثناء كفايات الحاسب الآلي, ولم تظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لعدد الدورات في جميع المحاور, واختتمت الدراسة ببعض التوصيات التي تستند إلى النتائج. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at identifying the degree of the Islamic education teachers possession and usage of e- instruction competencies From their perspectives, The researcher employed the descriptive method. the sample of the study consisted of (187) teachers, (91) males, and (96) females, from Mafraq education Directorate. The researcher developed the instrument of the study, which consisted of (66) items distributed of five areas the Computer, the Internet, the design, the management and evaluation. The results indicated that the degree of the teachers possession was intermediate for all the domains The findings also indicated statistical differences in two the domains of the Computer and Internet Computer attributed to gender in favor of males. the Finding also indicated in that there were significant statistical differences of the effect training courses in achieving Computer, Internet and evaluation computn cies in favor the teachers who Participated in four or more training courses. The finding did not reveal any significant statistical differences attributed to experience regarding the degree of usage, The results indicated that There was intermediate degree for all the domains of the study. The finding also indicated that there were statistical differences for all the domains except the domains of instructional management and e- instructional evaluation attributed to gender in favor of males. The finding also indicated that there were significant differences attributed to experience for all domains except the computer competencies. The findings did not reveal any significant differences attributed to the number of training courses for all domains. The study concluded with some recommendations based on the findings |