عنوان الإطروحه |
"دور الحوافز المادية والمعنوية في تطبيق المهارات التدريسية لدى معلمي ومعلمات الصفوف الثلاث الأولى"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-12-24 |
اسم الطالب |
أمل قاسم محمد العابد
|
المشرف |
اسماعيل سعود حنيان العون |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
حامد محمد علي الدعوم |
زياد خميس التح |
سالم الخوالدة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة التعرف إلى دور الحوافز المادية والمعنوية في تطبيق المهارات التدريسية لدى مُعلمي ومُعلمات الصفوف الثلاث الأولى، ومعرفة فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائيا تُعزى إلى متغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة. تم اختيار عينة وعشوائية بسيطة بلغ تعدادها (125) مُعلماً ومُعلمة وبنسبة مئوية بلغت (30.4%) من مجتمع الدراسة تقريباً، طبق عليهم استبانة الحوافز المادية والمعنوية وقام مدرائهم بتعبئة استبانة مهارات التدريس الموجودة لديهم.
وأظهرت الدراسة النتائج الآتية: عدم وجود ارتباط ذو دلالة إحصائية إلا بين مهارة التدريس (التنفيذ) واستخدام الحوافز المعنوية، حيث بلغ معامل الارتباط 0.193 وهو ذو دلالة احصائية عند مستوى ?=0.031، وأن متوسط درجة استخدام الحوافز المادية والمعنوية (109.74) بإنحراف معياري (5.422) وهو يعني أن استخدامها كان متوسطا بينما كان متوسط استخدام الحوافز المادية (37.06) بإنحراف معياري (4.572) ويعني أن استخدامها كان بدرجة متوسطة، بينما كان متوسط استخدام الحوافز المعنوية (72.68) بإنحراف معياري (3.560) ويعني أن استخدامها بدرجة عالية، و أن تطبيق المهارات التدريسية كان بدرجة مرتفعة، بينما كان متوسط تطبيق مهارة التخطيط (42.01) بإنحراف معياري (3.924) ويعني أن درجة تطبيقها كان مرتفع، وكان متوسط مهارة التنفيذ (80.94) بإانحراف معياري (5.334) ويعني أن درجة تطبيقها كان بدرجة مرتفعة، أما مهارة التقويم فقد كان متوسطها (53.98) بإنحراف معياري (3.074) ويعني أن درجة تطبيقها كان مرتفعا، بينما كان متوسط مهارة إدارة الصف وتنظيمه (60.87) بإنحراف معياري (2.621) وهو بدرجة مرتفعة.
إضافة إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية في متوسطات استخدام الحوافز المادية والمعنوية لمعلمي الصفوف الثلاث الأولى تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور في العلامة الكلية على مقياس الحوافز المادية، وهناك فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الخبرة فالفروق كانت لصالح الذكور في استخدام الحوافز المادية. وفروقا لصالح الخبرة في فئة أقل من خمس سنوات في العلامة الكلية على مقياس الحوافز المادية، ولا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق مهارات التدريس لدى معلمي الصفوف الثلاث الأولى تعزى للمتغيرات الجنس، المؤهل العلمي والخبرة، و تم مناقشة النتائج في ضوء الأدب النظري و الدراسات السابقة .
|
الملخص بالانجليزي |
The objective of the study was to examine the role of financial and moral incentives in teaching skills application among the first three grades teachers, and to identify whether there are statistically significant differences due to gender, qualification and experience. A simple random sample totaling (125) first three classes teachers, representing (30.4%) of the population of the study. A questionnaire measuring financial and moral incentives completed by teachers and a teaching skills questionnaire completed by school principals were employed for data collection.
The results of the study found no statistically significant correlation except for execution teaching skill and the moral incentives application ( r=0.193), which was significant at the significance level ( ?=0.031). The means score for employing financial and moral incentives was (M=109.74, SD=5.422), and this means that the application level was moderate. The means score for employing financial incentives was (M=37.06, SD=4.572), and this means that the application level was moderate. While the means scores for the moral incentives application was (M=72.68, SD=3.560) and this means high application level. The implementation of teaching skills was high as the planning skills means score was high (M=42.01, SD=3.924) and this high application level. Execution skills means score was high (M=80.94, SD=5.334) and this means high application level. As for evaluation skills, the means score was (M=53.98, SD=3.074) and this means high implementation level. As for class management teaching skill, the means score was (M=60.87, SD=2.621) with high implementation level.
There were also statistically significant differences in the means score of financial and moral incentives employment among the first three classes teachers due to gender, in favor of male teachers total scores. Statistically significant differences in the means score of financial incentives employment among the first three classes teachers due to experience, in favor of less than 5 years of experience. There were no statistically significant differences in the teaching skills application among first three classes teachers due to gender, qualification and experiences. The results of the study were discussed in light of previous literature and related studies.
|
رقم ISN |
5047 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|