عنوان الإطروحه
درجة امتلاك اساتذة الرياضيات للكفايات الحاسوبية وممارستهم لها في كليات التربية في الجامعات العراقية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-03-22
اسم الطالب
رشا غني هاشم الفياض
المشرف
احمد حسن احمد القضاة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خميس موسى خميس نجم
احمد محمد عقيل الدويري
علي محمد الزعبي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/الرياضيات
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف درجة امتلاك أساتذة الرياضيات للكفايات الحاسوبية ودرجة ممارستهم لها في كليات التربية في الجامعات العراقية وتحديد العلاقة الارتباطية بين درجة امتلاك هؤلاء الأساتذة للكفايات الحاسوبية ودرجة ممارستهم لها, واتبعت الباحثة المنهج الوصفي, وتكون مجتمع الدراسة من جميع أساتذة الرياضيات في كليات التربية في الجامعات العراقية في محافظات الوسط والجنوب والبالغ عددهم (127) أستاذ رياضيات, ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة ببناء استبانه, تكونت من (46) كفاية, توزعت في ثلاثة محاور هي: كفايات حاسوبية عامة (14) كفاية, كفايات استخدام الإنترنت في تدريس الرياضيات (21) كفاية, وكفايات استخدام برمجيات الحاسوب في تدريس الرياضيات 11)) كفاية, نظمت هذه الكفايات على شكل استبانه تكونت من قسمين, القسم الأول درجة امتلاك الكفاية والقسم الثاني درجة ممارسة الكفاية, وتم التحقق من صدق وثبات أداة الدراسة . وأظهرت الدراسة النتائج التالية: 1- امتلاك أساتذة الرياضيات في كليات التربية في الجامعات العراقية (23) كفاية حاسوبية بدرجة كبيرة, وامتلاك(23) كفاية بدرجة متوسطة . 2- ممارسة((13 كفاية بدرجة كبيرة, وممارسة(33) كفاية بدرجة متوسطة, وممارسة خمسة كفايات بدرجة قليلة . 3- توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة الإحصائي( 0.01 ) بين درجة الامتلاك ودرجة الممارسة, وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات .
الملخص بالانجليزي
This study aims to identify the degree of possession of Math professors competences of computing and the degree of practicing them at Iraqi colleges of education.It also aims to determine the correlation between the degree of Professors Possessing of Mathematical and computational competencies and Practing them. The researcher uses descriptive survey as a method of research .The sample of this study involver all professors of Mathematics at Iraqi colleges of education and specifically at midde and southern Provinces. The sample of this study is 127 professor of Mathematics. To achieve the aim of the study, the researcher uses a questionnare that consists of (46) competences which are distributed into three hubs: 14 general competences, 21 Competencies of using internet in the teaching of Mathematics, 11 competencies of using computer software in the teaching of Mathematics. These competencies are organized as a questionnare which consists of two parts. The first part is the degree of competence possession and the second part is the degree of efficiency then we check the validity of the tool of study The study shows the following findings: 1 .The possession of of Mathematics professors at Iraqi colleges of education is (23) computing competences in a high degree. and the possession of (23) competences in a medium degree . 2. Practice of (13) in a high degree professors of Mathematics , practice of (28) medium competences , and practicing (5) low competences 3. There is a statistically significant positive correlation at (0.01) between the degree of possession and the degree of practice and according to the findings, the researcher presented a set of recommendations
رقم ISN
502
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN