عنوان الإطروحه
"أثر استخدام استراتيجية (K.W.L) في اكتساب المفاهيم والاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في مادة العلوم في الأردن"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-03-19
اسم الطالب
يوسف محمد سالم ابوعلوش
المشرف
سالم عبدالعزيز الخوالدة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حسن بني خلف
عبدالسلام موسى العديلي
علي مقبل العليمات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/العلوم
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام استراتيجية (K.W.L) في اكتساب المفاهيم والاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في مادة العلوم في الأردن مقارنةً بالطريقة الاعتيادية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج شبه التجريبي، وتمّ استخدام اختبار اكتساب المفاهيم العلمية ومقياس الاتجاهات العلمية، بالإضافة إلى إعداد دليل للمعلم والوسائل التعليمية التي تساعد في تدريس الوحدة وفقاً لاستراتيجية (K.W.L). تكونت عينة الدراسة من (60) طالباً من شعبتين من شعب الصف الثامن الأساسي في مدرسة حرثا الثانوية للبنين التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء بني كنانة، في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي2014/2015 م، وتم توزيع شعبتي الدراسة عشوائياُ إلى مجموعتين؛ تجريبية مكونة من (31) طالباً، تم تدريسها باستخدام استراتيجية (K.W.L)، وضابطة مكونة من) 29) طالباً، تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية. ومن أجل الإجابة عن أسئلة الدراسة، واختبار فرضياتها تم تطبيق الأدوات على أفراد الدراسة قبل تطبيق التجربة وبعدها، وتم جمع البيانات، وتمثلت الطرائق الإحصائية التحليلية باستخدام تحليل التباين الثنائي المصاحب (Two-way ANCOVA) ذي التصميم (3 x 2) لاختبار فرضيات الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة ( (0.05 = ? بين متوسط درجات المجموعة التجريبية، والضابطة في اختبار اكتساب المفاهيم، ومقياس الاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف الثامن الأساسي تُعزى لاستراتيجية التدريس، لصالح المجموعة التجريبية. كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة ( (0.05 =? بين متوسط درجات المجموعة التجريبية، والضابطة في اختبار اكتساب المفاهيم العلمية، ومقياس الاتجاهات العلمية تُعزى للتحصيل العلمي السابق (مرتفع، متوسط، منخفض)، لصالح الطلاب ذوي التحصيل المرتفع في اختبار اكتساب المفاهيم العلمية، ولصالح الطلاب ذوي التحصيل المتوسط في مقياس الاتجاهات العلمية كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة ( (0.05 = ?بين متوسط درجات المجموعة التجريبية، والضابطة في اختبار اكتساب المفاهيم، ومقياس الاتجاهات العلمية تُعزى للتفاعل بين استراتيجية التدريس ومستوى التحصيل العلمي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة الاهتمام باستراتيجية ((K.W.L، وتشجيع معلمي العلوم لاستخدامها في تدريسهم الطلبة؛ لما لها من أثر إيجابي في تنمية اكتساب المفاهيم، والاتجاهات العلمية لدى الطلبة .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using (K.W.L) strategy in the acquisition of scientific concepts and attitudes among the basic eighth grade students in science subject in Jordan, compared to the conventional method. To achieve the objectives of the study, the quasi-experimental approach was applied. A test was used to acquire scientific concepts and a scale of scientific attitude, in addition to the preparation of the Teacher's Guide and teaching aids that help in teaching the unit according to the strategy of (K.W.L). The study sample consisted of (60) students from two groups of the basic eighth grade in Hartha Secondary School for Boys of the Directorate of Education of Bani Kinanah District, in the first semester of the academic year 2014/2015, The members of the study were randomly divided into two groups: the experimental group consisting of (31) students, was taught by using strategy of (K.W.L), and the control group consisting of (29) students, was taught by the conventional method. In order to answer the questions of the study, and to test its hypothesis the instruments were applied to the members of the study before the experiment and after the data was collected. The statistical analytical methods represented of using the contrast duo accompanying analysis (Two-way ANCOVA) with a design (3 x 2) to test the hypothesis of the study. The study results showed the presence of a statistically significant difference at the level of (? = 0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the test of acquisition of scientific concepts and in the scale of scientific attitudes among the basic eighth grade students attributable to the teaching strategy, in favor of the experimental group. The results of the study indicated that there is a statistically significant difference at the level of (? = 0.05) between the average scores of the experimental group and control group in a test to acquire the scientific concepts, and scientific attitudes scale attributable to Previous scientific attainment (high, medium, low), in favour of students with high achievement in the test to acquire the scientific concepts, and in favour of students with the medium achievement in the scientific attitudes scale. The results also showed no statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the test of acquisition of scientific concepts and the scale of scientific attitudes attributed to the interaction between the teaching strategy and the level of previous scientific attainment. In light of the results of the study, the researcher recommended the need for attention to the strategy of (K.W.L) and to encourage the science teachers to use it in teaching the students; because of its positive impact on the development of the acquisition of scientific concepts and scientific attitudes among students
رقم ISN
5007
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN