عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Web-cam Chat on Tenth Grade EFL learners' Proficiency
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-12-30 |
اسم الطالب |
ممدوح فارس غصاب السميران السرحاني
|
المشرف |
احمد موسى بطاينة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عواطف مزعل ابو الشعر |
علي فرحان ابو صعليك |
نايل درويش الشرعة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى تفحص الدردشة المرئية على الاتقان اللغوي لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية.
حاولت الدراسة الإجابة على الأسئلة التالية :
1. هل هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعتين التجريبية والضابطة في الاتقان اللغوي يعزى لطريقة التدريس (الدردشة المرئية مقابل الطريقة التواصلية).
2. اي عنصر لفظي اكتسبها طلاب المجموعة التجريبية اكثر نتيجة لاستخدام الدردشة ألمرئية يشمل الاتقان اللغوي العناصر التالية:
أ?.الاستماع
ب?. القراءة
ت?.الكتابة
ث?. المنطوقة
3. في اي مهارة مهارات إنتاجية تطور طلاب المجموعة التجريبية اكثر نتيجة لاستخدام الدردشة المرئية؟
تكونت عينة الدراسة من 50 طالب من متعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية في مدرسة مغير السرحان الثانوية للبنين للعام الاكاديمي 2015/2016. وزعوا على مجموعتين: مجموعة (1) تكونت من (30) طالب ، اختيروا كمجموعة تجريبية و شعبة (2) تكونت من (20) طالب ، اختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع.
تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزئين: جزء اللفظي الذي اختبر قدرة طلاب اللغة الانكليزية كلغة أجنبية على النطق بشكل مناسب و ملائم, وجزء كتابي يقيس القدرات الكتابية للطلبة.
لتقييم مدى تأثير استخدام الدردشة المرئية على الاتقان اللغوي للطلاب في اللغة الانجليزية، اخضع طلاب المجموعتين لامتحان لفظي وكتابي في بداية الفصل الدراسي الاول للعام لدراسي 2015-2016 لتحديد مستوياتهم الفعلية في اللفظ والكتابة قبل بدء التجربة وبعد عشرة أسابيع، اخضع الطلبة نفس الامتحان كامتحان بعدي.
أشارت نتائج الدراسة بان أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في العناصر اللفظية يعزى لطريقة التدريس وهي استخدام الدردشة المرئية. بناء على ذلك، قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at investigating the effect of web-cam chat as a tool of EFL learners' proficiency. The study tried to answer the following questions:
Q1: Are there any significant differences between the mean scores of the experimental and control groups students' proficiency due to the method of teaching (web-cam chat vs. regular communicative method)?
Q2: Are there any significant differences between the mean scores of the experimental group students' mastery of the aspects proficiency due to using web-cam chat?
Q3: Are there any significant differences between the mean scores of the experimental group students' performance in the productive skills (writing and speaking) due to using web-cam chat?
The participants of the study consisted of 50 EFL learners at Mughaier Al-Serhan Preparatory School for Boys, during the academic year 2015/2016. However, the participants of the study were of two groups: Group one consisted of 30 students which was chosen as an experimental group, and group two consisted of 20 students. It was assigned as a control group. Data were collected within 10 weeks.
The pre and post-tests were of two parts; an oral part that tested the EFL students? ability to interact appropriately in a communicative settings, and a written part that tests students' performance in the other aspects of language. To assess the effect of using web-cam chat on EFL learners? proficiency, students in both groups sat for an oral and a written test at the beginning of the first semester of the academic year 2015/2016 so as to determine their actual proficiency level before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered as a post-test.
The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in English in English due to using the web-cam chat. By using this method of teaching, the experimental group interacted a lot with each other via web-cam chat. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
|
رقم ISN |
4985 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|