عنوان الإطروحه
The Effect of Using the Process-based Approach on 8th Grade Learners' Writing Performance in English in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-12-13
اسم الطالب
عمار كريم جبر
المشرف
عواطف مزعل ابو الشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
فواز عبد الحق
علي فرحان ابو صعليك
احمد موسى بطاينة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام منحى العملية في تدريس اللغات الأجنبية وقياس تأثيرها في تحسين الآداء الكتابي لطلاب الصف الثامن في اللغة الإنجليزية في الأردن. وتكونت عينة الدراسة من (45) طالب في مادة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للمرحلة الثامنة في مدرسة أبي ذر الغفاري للبنين للعام الدراسي 2015/2016. وزعوا على مجموعتين: مجموعة (1) تكونت من (25) طالب، اختيروا كمجموعة تجريبية، والمجموعة (2) تكونت من (20) طالب، إختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع. حيث تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزء واحد وهو الجزء الكتابي الذي اختبر قدرة طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية على الآداء الكتابي بشكل مناسب , ملائم , صحيح وبكل دقة. لتقييم مدى تأثير استخدام منحى العملية في تحسين الآداء الكتابي لطلاب الصف الثامن في اللغة الإنجليزية في الأردن، خضع طلاب المجموعتين لإمتحان كتابي في بداية الفصل الدراسي الأول للعام لدراسي 2015-2016 لتحديد مستوياتهم الفعلية في الآداء الكتابي قبل بدء التجربة وبعد ثمانية أسابيع، خضع الطلبة لنفس الإمتحان كإمتحان بعدي. وأظهرت نتائج الدراسة بان آداء المجموعة التجريبية كانت أفضل من المجموعة الضابطة في العناصر الكتابية نسبة لطريقة التدريس وهي استخدام منحى العملية، بناءً على ذلك قدم الباحث مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using the process-based approach and measuring its effect on 8th grade learners' writing performance in English in Jordan. The study tried to answer the following questions: Q1- Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on students' writing performance due to the method of teaching (process ?based approach vs. regular instruction) ? Q2- Which aspects of writing accuracy (content and organization, punctuations and spelling, vocabulary, and grammar) is more developed by the experimental group and the control group? The participant of the study consisted of 45 EFL learners at Abu Dhar al-Ghifari School for Boys in Irbid, in Jordan, during the academic year 2015/2016. However, the sample of the study was of two groups: Group one consisted of 25 students, which was chosen as an experimental group, and group two consisted of 20 students, which was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre-post-tests were a written test that measured the EFL students' ability to write appropriately and accurately. To assess the effect of using the process-based approach on the students' writing performance in English in both groups, they sat for a writing pre-test in the first semester of the academic year 2015/2016 so as to determine their actual level of accuracy in writing before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered as a post-test. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the writing aspects due to the method of teaching that is the process-based approach. The results of the study showed that the experimental group developed their writing accuracy rather than the control group. This might be due to the effect of using the process-based approach. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
4983
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN