عنوان الإطروحه
The Effect of Performance - based Assessment Strategies on Tenth Grade English Language Learners' Fluency at Irbid Directorate of Education
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-05-21
اسم الطالب
زينب ياسين شاكر الرفاعي
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالله ابو نباح
عواطف مزعل ابو الشعر
علي فرحان ابو صعليك
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التحقق من اثر استخدام التقويم المعتمد على الاداء بوصفه احد ادوات التقويمفي عناصر الطلاقة اللغوية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية : الدراسة حاولت الاجابة على الاسئلة الاتية: 1. هل هناك فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط علامات بين المجموعتين التجريبية والضابطة في عناصر الطلاقة اللغوية للغة تعزى الى(التقويم المعتمد على الاداء مقارنا بالطريقة الحديثة). 2. في اي عنصر من عناصر الطلاقة اللغوية تطور طلاب المجموعة التجريبية نتيجة لاستخدام ا التقويم المعتمد على الاداء. 3. هل هناك فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط علامات طلاب المجموعة التجريبية (مهارات التحدث و مهاره الاستماع) نتيجة لاستخدام ا التقويم المعتمد على الاداء؟ تكونت عينة الدراسة من(56) طالبة من طالبات الصف العاشر في مدرسة رابعة العدوية للبنات خلال الفصل الثاني للعام الدراسي 2014/2015. المجموعة المختارة للدراسة تكونت من مجموعنين: المجموعة الاولى تالفت من (29) طالبة, , والجموعه الثانية تالفت من (27) طالبة. الامتحان القبلي والبعدي تكونا من جزئين; اختبار التحدث و اختبار الاستماع, والتي قيمت قدرة الطلاب على التواصل بصورة مناسبة في وضعية التقويم المعتمد على الاداء لتقييم مدى تاثير استخدام التقويم المعتمد على الاداء على متعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية في اداء االطلاب اللغوي وذلك لتحديد كفايتهم الفعلية في الطلاقة اللغوية قبل بدء التجربة. بعد ثمان اسابيع, اخضع الطالبات لنفس الاختبار كاختبار بعدي. اظهرت نتائج الدراسة ان المجموعة التجريبيةاكتسبت بعض عناصر الطلاقة اللغوية في اختبار المحادثة اكثر من عناصر اخرى. بمعنى اخر, اكتسبت المجموعة التجريبية عنصر التركيب اللغوي والبنى المختلفة, عنصر تلفظ الكلمات بصورة صحيحة بميكانيكية مناسبة وعنصر استخدام اللغة الاصيلة مع توقفات التواصل اكثر من عنصر استخدام لغة الجسد و تعابير الوجه لتحديد المعنى الصحيح بلاضافة الى عنصر استخدام الكفاية الجمالية. كذلك اظهرت النتائج ان المجموعة التجريبية اكتسبت بعض عناصر الطلاقة اللغوية في اختبار الاستماع اكثرمن عناصر اخرى. المجموعة التجريبية اكتسبت عنصر استيعاب اللغة الانكليزية مع الضوضاءواختلاف السرعه , عنصر الثقافات الكفاية الثقافية الاجتماعية و عنصر اللغه الاصيلة اكثر من عنصري العروض والتعابيرغير لغوية. اضافة الى ذلك, نتائج الدراسة اضهرت ان المجموعة التجريبية قد تطورت في مهارة الاستماع اكثر من التحدث وذلك يمكن ان يعزى الى تاثير التقويم المعتمد على الاداء, بناء على ذلك قدمت مجموعة من التوصيات.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of performance- based assessment as one of the tools of assessment and measuring its effect on EFL learners' fluency by answering the following questions: 1.Are there any statistical significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in language aspects of fluency due to the method of assessment (performance-based assessment vs. current methods)? 2. Which aspects of fluency did the experimental group of develop more as a result of using performance-based assessment? 3.Are there any statistical significant differences between the mean scores of the experimental group students' performance on the skills of listening and speaking due to using performance-based assessment? The sample of the study consisted of (56) tenth grade students from Rabia Al adwia School for Girls in Irbid, during the second semester of the scholastic year 2014/2015.The sample of the study was of two groups: Group one consisted of (29) students, and group two consisted of (27) students. The pre-test and post-test were of two parts; a speaking and listening tests that tested students' ability to interact appropriately in performance-based assessment settings. The results of the study indicated that the experimental group performed better that the control group in the fluency aspects of language due to the new method of assessment that is performance-based assessment.The results of the study also showed that the experimental group acquired some fluency aspects in speaking test rather than the other aspects. In other words, they acquired the aspects of fluency related to grammatical structures, pronouncing words accurately with appropriate mechanics and the aspect of using authentic English naturally with very few communicationbreakdown better than the aspects of usingbody language and facial expressions efficiently to aid meaning and the aspect of using aesthetic aspect of language adequately The results of the study also showed that the experimental group acquired some fluency aspects in listening test rather than the others. They acquired the aspects of comprehending English with noise and different speed, comprehending the socio-culture and authentic aspects of language better than the non-verbal and prosodic aspects of fluency.The findings of the study revealed that the experimental group students have developed in the listening skill more than speaking. This might be due to the fact that speaking is a productive skill and need other sub-skills to create a code of understandings. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
4982
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN