عنوان الإطروحه
The Effect of Using Mobile Technology on Undergraduate English Major Students' Oral Performance and Motivation towards Learning English as a Foreign Language
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-07-23
اسم الطالب
محمد حسين حبيب
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
فواز عبد الحق الزبون
علي فرحان ابو صعليك
عواطف مزعل ابو الشعر
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تفحص اثر استخدام تقنية الموبايل كواحدة من اكثر الأدوات الفعالة في تدريس وتعليم اللغات الأجنبية وقياس تأثيرها على الكفاية اللفظية والدافعية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية. حاولت الدراسة الإجابة على الأسئلة التالية : س1/ ما هو تأثير استخدام تقنية الموبايل على الكفاية اللفظية لمتعلمي اللغة الانكليزية؟ س2: ما هو تأثير استخدام تقنية الموبايل على دافعية متعلمي اللغة الانكليزية؟ س3: (في أي ) أي عنصر لفظي تطور طلاب المجموعة التجريبية أكثر نتيجة لاستخدام تقنية الموبايل؟ تكونت عينة الدراسة من (111) طالباً/طالبة من متعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في جامعة آل البيت المسجلين على مادة مهارات المحادثة خلال الفصل الدراسي الثاني للعام 2014-2015ٍ وزعوا على شعبتين: شعبة (1) تكونت من (40) طالبا/طالبة، اختيروا كمجموعة تجريبية و شعبة (2) تكونت من (40) طالبا/طالبة، اختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع. تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزئيين: جزء لفظي وسمعي وجزء استبانة لاختبار قدرات طلاب اللغة الانكليزية كلغة أجنبية على التفاعل وبطريقة مناسبة مع المتحدثين الأصليين للغة. لتقييم مدى تأثير دردشة الموبايل على الكفاية التواصلية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية، اخضع طلاب المجموعتين لامتحان لفظي وسمعي كما أجابوا على استبانة لبيان مدى قدراتهم اللفظية و الدافعية لديهم قبل إجراء التجربة في بداية الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2014-2015 وبعد ثمانية أسابيع اخضع الطلبة نفس الامتحان كامتحان بعدي. أشارت نتائج الدراسة بان أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في العناصر اللفظية نتيجة لاستخدام طريقة التدريس وهي استخدام تقنية الموبايل. وأظهرت نتائج الدراسة بان طلاب المجموعة التجريبية كانوا مندفعين أكثر من طلاب المجموعة الضابطة ربما يعزى لأثر استخدام تقنية الموبايل التي تفاعل طلاب المجموعة التجريبية من خلالها مع المتحدثين الأصليين للغة. بناء على ذلك قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of mobile technology as one of the most effective tools of teaching and learning foreign languages and measuring its effect on the oral performance and motivation of the EFL learners. The study tried to answer the following questions: Q1: What is the effect of using mobile technology on English major students' oral performance? Q2: What is the effect of using mobile technology on English major students' motivation? Q3: Which oral skill did the experimental group students develop more as a result of using mobile technology? The sample of the study consisted of (111) undergraduate EFL learners who registered for a Conversational Skills course which is called Penguin Functional English Book by Peter Watcyn-Jones. Code No. 1302109 at Al-al-Bayt University during the academic year 2015/2016. The chosen sample of the study was of two groups: Group one consisted of (40) students, which was chosen as an experimental group, and group two consisted of (40) students, which was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre-test and post-test were of three parts; a speaking part (oral) that tested the EFL students? ability to interact appropriately in communicative settings, listening part and a questionnaire. To assess the effect of using mobile phone technology on EFL learners? oral performance and motivation, students in both groups sat for a speaking and listening test at the beginning of the first semester of the academic year 2014/2015 so as to determine their actual knowledge before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered as a post-test. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the oral performance due to the new method of teaching that is mobile phone technology. The results of the study showed that the experimental group was more motivated rather than the control group. This might be due to the effect of using mobile phone technology through which the experimental groups' students interacted a lot with native speakers of English. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
4981
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN