عنوان الإطروحه
The Effect of Teaching Short story on the Undergraduate EFL learners' Socio-Cultural Competence
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-04-17
اسم الطالب
مها سامي محمود أبوشمعه
المشرف
عواطف مزعل ابو الشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سليم العبية
احمد موسى بطاينة
فواز عبد الحق الزبون
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر تدريس القصة القصيرة على الكفاءة الكفاية الثقافية الاجتماعية لمتعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية في الجامعة. وتكونت عينة الدراسة من 34 طالبا من جامعة آل البيت خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2014/2015 . تم تطبيق النهج الكمي لتحديد أثر تدريس القصة القصيرة على الكفاية الثقافية الاجتماعية لمتعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية في الجامعة. حيث تم تقسيم العينة إلى مجموعتين. المجموعة الاولى هي المجموعة الضابطة والتي تكونت من (14 طالبا) درست بالطريقة العادية، اما المجموعة الثانية فهي المجموعة التجريبية والمكونة من (20 طالبا) كان تدرس باستخدام القصة القصيرة للكشف عن اثر القصة القصيرة على الكفاية الثقافية الاجتماعية لمتعلمي اللغة الانجليزية. أظهرت النتائج أن القصة القصيرة قدمت فرصة كبيرة في الحصول على الكفاءة الاجتماعية والثقافية للمتعلمين في جامعة آل البيت. كذلك فإن لها تأثير ايجابي على أداء المشاركين في جميع المهارات اللغوية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of teaching short story on the undergraduate EFL learners' socio-cultural competence in Jordan. The study participants consisted of 34 undergraduate EFL students who registered for reading course during the second semester of the academic year 2014/2015 at Al-al-Bayt University. A quantitative approach was applied to determine first, whether the use of teaching short story has an effect on EFL learners? socio-cultural competence. Second, the 2nd question which of socio-cultural aspects of language did learners develop more as a result of using short stories? These aspects include (religious reference, geographical reference, political reference, social reference, and historical reference). The participants were divided into two groups; the control group (14 students) was taught the course content using the essay ,while the experimental group (20 students) was taught using short story. After conducting the activities, a post test was administered. Scores were tabulated and prepared for statistical analysis. The results showed that short stories are found to offer a great opportunity in the acquisition of the socio-cultural competence of language due to the short story. Moreover, the learners developed their socio-cultural competence. Furthermore, short story affects participants' performance more positively in all language skills
رقم ISN
4977
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN