الملخص بالعربية |
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التعلم الإلكتروني وعلاقتها بدافعية طلبتهم نحوه. اتبع الباحث المنهج الوصفي. تكونت عينة الدِّراسة من (14) معلماً ومعلمة، و (292) طالباً وطالبة. لتحقيق أهداف الدِّراسة طور الباحث أداتين, إحداهما للمعلمين وتكونت من (62) فقرة, موزعة على خمسة محاور وهي :مهارات الحاسب الآلي, ومهارات الانترنت وأدواته, ومهارات البرمجيات الإلكترونية, ومهارات إدارة التعليم الإلكتروني, ومهارات تقويم التعليم الإلكتروني. والأخرى لقياس دافعية الطلبة نحو التعلم الإلكتروني؛ وتكونت من (20) فقرة. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أنَّ درجة ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التعلم الإلكتروني جاءت بدرجة متوسطة, وأنَّ دافعية الطلبة نحوه جاءت بدرجة متوسطة أيضاً, وأظهرت نتائج الدِّراسة أيضاً عدم وجود علاقة بين درجة ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التعلم الإلكتروني ودافعية طلبتهم نحوه؛ إذ كانت جميع قيم معاملات الارتباط غير دالة إحصائياً, وتوصلت الدراسة إلى عدة توصيات ومنها: ضرورة توفير متخصصين في مجالات التقنية ومجالات الإنترنت لمساعدة المعلمين على ممارسة المهارات الخاصة بالتعلم الإلكتروني, وتزويد كل مدرسة بالمختبرات وأجهزة الحاسب الآلي وربطها بشبكة الإنترنت, وعدم اقتصارها على أماكن محددة في المدرسة. |
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to examine the degree of practicing the e-learning skills by Arabic language teachers and its relationship to their student's motivation towards it. The study used the descriptive design. The sample of the study consisted of (14) Arabic teachers (6 male, 8 female) and their students (N= 292) of which (117) were male and (175) were female at Al Mafraq Urban educational directorate. To achieve the objective of the study, two questionnaires were developed: the first was a (62) items questionnaire distributing on (5) domains: computer skills, Internet and its application skills, electronic software skills, E- learning management skills, and E- learning evaluation skills to measure Arabic teachers practice degree for using e- learning and the second was a (20) items questionnaire to measure students' motivation for e- learning. Results of the study showed that Arabic teachers' practice degree for e- learning technology was moderate. Results also indicated that students' motivation towards e- learning was moderate. There was no relationship between Arabic teachers' practice degree for e- learning technology and their students' motivation towards e- learning as all the correlation coefficients were insignificant.
The study concluded with some recommendations including the need for providing e- learning requirements in schools and to emphasize its importance in education via employing more classes using e- learning, organizing educational and training courses for students' parents to raise their awareness in the use of e- learning and to provide the requirements of this instructional technology for their children. There is also a need to connect schools with internet
|