عنوان الإطروحه |
أثر سرد القصة القصيرة في تحسين مهارات التحدث لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في الأردن
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-03-26 |
اسم الطالب |
سلام جميل صكبان
|
المشرف |
حمود محمد العليمات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمد علي الخوالدة |
هيثم ممدوح القاضي |
سامي محمد الهزايمة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة العربية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى تقصّي أثر سرد القصة القصيرة في تحسين مهارات التحدث لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في الأردن، ولتحقيق هذا الهدف سعت الدراسة للإجابة عن سؤاليها .
1-هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء أفراد الدراسة فــي تحسين مهارات التحدث تعزي إلى طريقة التدريس (سرد القصة القصيرة / الاعتيادية ) في كل مجال من مجالات الدراسة والأداة مجتمعة ؟
2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء أفراد الدراسة فــي تحسين مهارات التحدث تعزي إلى الجنس (ذكر , إناث) في كل مجال من مجالات الدراسة والأداة مجتمعة؟
تكوّن أفراد الدراسة من (148) طالباً وطالبةً من طلبة الصف الخامس الأساسي في مدرستين حكوميتين تابعتين لمديرية تربية الزرقاء الأولى، هما: مدرسة مسلمة بن عبد الملك للبنين، ومدرسة ميمونة بنت الحارث للإناث اختيرتا بالطريقة القصدية, وقسم أفراد الدراسة إلى شعبتين ضابطتين وشعبتين تجريبيتين.
وكذالك أعد الباحث اختباراً موقفيا لقياس مهارات التحدث ودليلاً للمعلم يقوم على سرد القصة القصيرة, وقد تم التحقق من صدق وثبات أداة الدراسة.
أظهرت نتائج الدّراسة وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?? 0.05) في مهارات التحدث يعزى لطريقة التدريس لصالح المجموعة التجريبية التي درست وفق سرد القصة القصيرة .
وأظهرت النتائج كذلك وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) في مهارات التحدث تعزى للجنس ولصالح الأناث
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at investigating the effect of short story narrating on improving speaking skills among fifth graders in Jordan. In order to achieve this study, the study tended to answer its two questions:
1- Are there statistical differences between the averages of the study members performance on Improving speaking skills due to teaching method (short/ normal story narrating) in each domain of the study domains and the instrument together?
2- Are there statistical differences between the averages of the study members performance on improving speaking skills due to sex (male, female) in each domain of the study domains and the instrument together?
The study members consisted of (148) male and female students from fifth grades at two public schools related to Al-zarqa'a the first directorate of education, which are: Maslama Bin Abdel-Malik school for boys, and Maymouna Bint Al-Harith school for girls, which were chosen intentionally. Also the study members were divided into two controlled classes and two experimental classes
Also, the researcher designed a situational test to measure speaking skills, and teacher's book based on short story narrating. The study instrument validity and reliability were insured.
The study findings showed the there is a statistical effect at the level (??50.05) in speaking skills due to teaching method in favor of the experimental group which was thought according to short story narrating.
Also, the findings showed that there is a statistical effect at the (level (??0.05) in speaking skills due to sex and in favor of females
|
رقم ISN |
4956 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|