عنوان الإطروحه
"درجة امتلاك طالبات الصف العاشر الأساسي في الأردن لمهارات التذوق الأدبي وتوظيفها في تعبيرهن الابداعي"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-04-15
اسم الطالب
زينه محمد حمزة حسون
المشرف
اديب ذياب حمادنة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبد الكريم سليم حداد
هيثم ممدوح القاضي
سامي محمد الهزايمة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة العربية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة الى تعرف درجة امتلاك طالبات الصف العاشر الأساسي في الأردن لمهارات التذوق الأدبي وتوظيفها في تعبيرهن الإبداعي، فضلا عن التعرف إلى العلاقة بين درجة امتلاك الطالبات لتلك المهارات، ودرجة توظيفه في تعبيرهن الإبداعي، وتكونت عينة الدِّراسة من (204) طالباتٍ من طالبات الصف العاشر الاساسي موزعاتٍ على ثلاثِ مدارسٍ من المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء قصبة اربد في الأردن، جرى اختيارهن بطريقة عشوائيةٍ، ولطبيعة الدِّراسة فقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدِّراسة جرى إعداد قائمة بمهارات التذوق الأدبي، بعد الرجوع إلى الأدب النظري والدِّراسات ذات الصلة، وجرى بناء اختبار لمهارات التذوق الأدبي مكون من (20) فقرةً من نوع الاختيار من متعدد، وبناء معيار لتصحيح التعبير الكتابي الإبداعي، وتم التأكد من صدق الادوات وثباتِها. واظهرت نتائج الدِّراسة، أنَّ طالبات الصف العاشر الاساسي يمتلكْنَ مهارات التذوق الأدبي بدرجةٍ متوسطةٍ، وكذلك بيّنت النتائج أنَّ طالبات الصف العاشر الاساسي يوظفْنَ تلك المهارات في التعبير الابداعي بدرجة متوسطة ايضاً. كذلك وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين درجة امتلاك الطالبات لتلك المهارات، ودرجة توظيفهنَّ لها في التعبير الإبداعي. وفي ضوء نتائج الدِّراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات منها: تدريب الطالبات على ضرورة مراعاة توظيف القيم المختلفة في التعبير الكتابي, وإشراك معلمي اللغة العربية في دورات تدريبية تتناول موضوعات التذوق الأدبي.
الملخص بالانجليزي
The study aimed at identifying Jordanian tenth grade female students' acquisition degree for literature appreciation skills and their utilization level for these skills in creative writing. Another aim of the study was to identify the relationship between tenth grade female students' acquisition degree for literature appreciation skills and their utilization level for these skills in creative writing. A random sample of totaling (204) tenth grade female students distributing on (3) basic schools at Irbid the First Educational directorate was used. The study used the descriptive survey design for data collection. To achieve the aims of the study, a literature appreciation checklist was developed after reviewing related literature. Validity was obtained for the instrument to ensure its suitability for tenth grade female students. A (20) questions multiple choice achievement test was also developed. Finally, a corrective criterion for creative writing was developed. Validity and reliability for both instruments were obtained using the suitable statistical procedures. A reading topic in tenth grade textbook entitled (Ommy Aadam Konouz Al Duneya- My mother is the most precious treasure in the world) was selected based on the agreement of the specialists. After data collection, means, standard deviations and Pearson coefficients were calculated to answer the questions of the study. Results of the study indicated that tenth grade female students' acquisition degree for literature appreciation skills was moderate (M=10.87). It was found that tenth grade female students' utilization level for literature appreciation skills (M=9.85). There was a positive significant correlation between tenth grade female students' acquisition degree for literature appreciation skills and their utilization level for these skills in creative writing. In light of these results, the study recommended the need for suing various values in writing expression, to organize training courses targeting literature appreciation among Arabic teachers
رقم ISN
4952
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN