عنوان الإطروحه
The Effect of Using the Synonym Strategy on EFL Learners' Vocabulary Learning, Reading Comprehension and Motivation
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-04-30
اسم الطالب
امل محمد مفلح الخزاعلة
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
احمد موسى علي بطاينه
محمد محي الدين عبيدات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء اثر استخدام إستراتيجية المترادفات على تعليم المفردات والاستيعاب القرائي والدافعية لمتعلمي اللغة الانجليزية تكونت عينة الدراسة من 38 طالبة من طلبة الصف العاشر في مدرسة حي الهاشمي الأساسية للبنات في الفصل الأول للعام 2017-2018 وزعوا على شعبتين: شعبة (1) تكونت من 19 طالبة, اختيروا كمجموعة تجريبية وشعبة (2) تكونت من (19) طالبة اختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع. تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزء كتابي لاختبار قدرات طالبات الصف العاشر في الكلمات والاستيعاب القرائي.وتكون الاستبيان من 10 فقرات حول استخدام إستراتيجية المترادفات وتعليم اللغة باستخدام الكمبيوتر لتدريس المفردات والاستيعاب القرائي. لتقييم مدى تأثير تدريس المفردات والاستيعاب القرائي, اخضع طلاب المجموعتين لامتحان كتابي واستبيان فقط للمجموعة التجريبية في بداية الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي2017-2018 لتحديد تحصيلهم للمفردات واستيعابهم القرائي الفعلي قبل بدء التجربة وبعد ثمانية أسابيع اخضع الطلبة لنفس الامتحان والاستبيان للمجموعة التجريبية كامتحان بعدي واستبيان بعدي. أشارت نتائج الدراسة بأن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في تحصيل المفردات والاستيعاب القرائي. وأشارت النتائج أيضاً أن استخدام إستراتيجية المرادفات في تعليم اللغة قد زاد من دافعية الطلاب. بناء على ذلك, قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using the Synonym strategy on EFL learners' vocabulary learning, reading comprehension and motivation. The participants of the study consisted of 38tenth grade female students who study in Hai Al-hashmee Basic School for Girls, during the academic year 2017/2018. The selected participants of the study were of two groups: group one consisted of 19 students, which was assigned as an experimental group, and group two 19 students which was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre-and post-tests consisted of one written test that tested the EFL students' vocabulary learning and reading comprehension. The questionnaire consisted of 10 items on the use of the Synonym strategy as a motivating factor in foreign language classrooms. To assess the effect of using the Synonym strategy on EFL learners' vocabulary learning, reading comprehension and motivation, students in both groups sat for a written test, and a questionnaire (only for the experimental group) at the beginning of the first semester of the academic year 2017/2018 so as to determine their actual vocabulary and reading comprehension level before starting the experiment. Eight weeks later, the same test and questionnaire were administrated as a post-test and a post-questionnaire (for the experimental group). The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in vocabulary learning and reading comprehension due to the suggested strategy of teaching that is teaching vocabulary and reading comprehension using the Synonym strategy. Additionally, the findings of the study revealed that teaching vocabulary and reading comprehension using the Synonym strategy increased the experimental group students' motivation. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
495
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN