عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Authentic Songs and Music on Fifth Grade Pupils' Vocabulary Growth and Motivation
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2017-03-15 |
اسم الطالب |
امال صبار جليد نفيظ
|
المشرف |
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
احمد موسى علي بطاينه |
علي فرحان منيفي ابو صعيليك |
فواز عبد الحق الزبون |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف في تأثير استخدام أغاني وموسيقى أصيلة على نمو المفردات والدافعية لدى طلبة الصف الخامس الأساسي وتكونت العينة من (50) طالبة من متعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في مدرسة الفدين المختلطة بقصبة المفرق , واعتمد البحث على تصميم تجارب ما قبل وما بعد الاختبار.
ولأغراض الدراسة تم تقسيم العينة إلى مجموعتين ألمجموعه التجريبية (25طالبه) والمجموعة الضابطة (25طالبه) وتم إخضاعهم إلى تجربة ما قبل الاختبار درست المجموعة التجريبية المفردات الجديدة عن طريق استخدام الأغاني الاصيلة والموسيقى بينما تدرس المجموعة الضابطة الطريقة التقليدية لتدريس المفردات , واستمرت التجربة لمدة شهرين وبعد ذلك تم تطبيق تجارب ما بعد الاختبار على كلا المجموعتين. حاولت الدراسة الإجابة على الأسئلة الآتية :
1-هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية باستخدام الأغاني والموسيقى الأصيلة والضابطة باستخدام الكتب المدرسية المقررة
2- في أي نوع من المفردات ( المحادثة والقراءة والكتابة والإصغاء ) تطورت المجموعة التجريبية أكثر نتيجة استخدام الأغاني والموسيقى الأصيلة .
3-ما هو اثر استخدام الموسيقى والأغاني الأصيلة على نمو دافعية الطالبات في المجموعة التجريبية
وبعد جمع البيانات تم استخدام التحليل الإحصائي للمعلومات والذي اشتمل على استخدام الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار T وتبين إن استخدام الأغاني والموسيقى في الصف الدراسي له تأثير ايجابيا على تعلم المفردات لدى المتعلمات للغة الانكليزية كلغة أجنبية , ويمكن القول إن التأثير الايجابي هو نتيجة لدور تلك الأغاني في تكوين جو مريح داخل الصف الدراسي, مما يعمل على تقليل التوتر والقلق , وباستخدام الأغاني الأصيلة والموسيقى يشعر المتعلم بالحرية والمتعة ويقلل العبء على الذاكرة في عملية التعلم , أي يمكن القول بان العبء على المتعلم خفيف للغاية.
وتوصي الباحثة باستخدام الأغاني الأصيلة والموسيقى في تعلم المفردات وهذا الأسلوب يساهم في الحصول على كلمات جديدة في الفصول الدراسية لتطوير تعلم المفردات.
|
الملخص بالانجليزي |
The present study investigated the effect of using authentic songs and music on fifth grade pupils' vocabulary growth and motivation. The participants were 50 males and females Jordanian EFL learners in Al-Fidein Basic School for Boys and Girls in Mafraq. This quasi-experimental study was based on a pre-posttest experiment group design. For the purpose of this study, the participants were divided into two groups. Before the treatment, both groups were administered to a vocabulary pretest. The experimental group (n=25) was taught the new words through songs and music. However, the control group (n=25) received teaching vocabulary in the regular methods of teaching vocabulary . The treatment lasted for two months. After the treatment, the same vocabulary post-test was administered to both groups. This study attempted to answer the following questions:
1: Are there any statistically significant differences between the experimental and control group pupils' vocabulary growth due to the material of (using authentic songs and music vs. using the prescribed textbook only)?
2 :In which type of vocabulary (speaking vocabulary, reading vocabulary , writing vocabulary and listening vocabulary) did the experimental group pupils develop the most as a result of using music and songs?
3: What is the effect of using music and songs on the experimental group pupils' level of motivation?
Data analysis using t-test indicated that the use of songs in class had a significantly positive effect on vocabulary performance of young EFL learners. The positive effects of songs are results of their role in making a very relaxed atmosphere and decreasing anxiety. Through making use of songs learners feel free and since songs are enjoyable there is no such a burden on memory in the process of learning that is, it might be concluded that cognitive load is significantly low. The researcher recommended adopting authentic songs and music to develop vocabulary learning at the primary stage |
رقم ISN |
494 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|