عنوان الإطروحه |
"درجة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة وعلاقتها بالفهم القرائي لدى طلبتهم في العراق"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-10-22 |
اسم الطالب |
محمد مخلف حسن
|
المشرف |
قاسم نواف البري |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
طه علي الدليمي |
هيثم ممدوح القاضي |
اديب ذياب سلامة حمادنة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة العربية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدّراسة الكشف عن درجة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة وعلاقتها بالفهم القرائي لدى طلبتهم في العراق، من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
- ما درجة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة؟
- هل هناك اختلاف في درجة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة يعزى لمتغيرات (الجنس، والخبرة، والمؤهل العلمي)؟
- ما علاقة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة بالفهم القرائي لدى طلبتهم؟
واستخدم الباحث المنهج الوصفي؛ بأعداد بطاقة ملاحظة لقياس درجة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة. تكونت بطاقة الملاحظة من خمس مهارات رئيسة وهي: مهارة التمييز، ومهارة الأسلوب، ومهارة التذوق، ومهارة الاستنتاج، ومهارة إصدار الحكم؛ واشتملت على (22) مهارة فرعية بعد الرجوع إلى الأدب النظري والدَراسات السابقة. قام الباحث بإعداد اختبار في مادة الأدب والنصوص لطلبة الصف الثالث المتوسط يتعلق بالفهم القرائي:الحرفي والاستنتاجي والناقد والإبداعي. قام الباحث بالتأكد من صدق وثبات أداتي الدّراسة؛ فبلغ معامل ثبات بطاقة الملاحظة (86% )، ومعامل ثبات الاختبار(85% ). وقام الباحث باختيار عينة للدّراسة مكونة من (30) مدرساً ومدرسة يدرسون في مدارس الأنبار قضاء الرمادي المتواجدين في محافظة أربيل إقليم كردستان للعام الدَّراسي ( 2014- 2015). وقام الباحث باختيار خمسة طلاب من طلبة كل مدرس ومدرسة وبطريقة عشوائية؛ وبذلك تكونت عينة الدّراسة من (150) طالباً وطالبة. وللإجابة عن أسئلة الدّراسة قام الباحث باستخراج المتوسطات الحسابية، وتطبيق اختبارات التباين، ومعامل ارتباط بيرسون.
وتوصلت الدّراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أنَّ درجة ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة جاءت متوسطة في جميع المهارات الرئيسة وهي الاستنتاج، وإصدار الأحكام، والأسلوب، والتمييز، والتذوق، وأظهرت نتائج الدّراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة مهارات القراءة الناقدة تعزى للجنس عدا مهارتي الأسلوب والاستنتاج، فقد جاء الفرق دالاً إحصائياً لصالح الإناث. وأظهرت النتائج أيضاً أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين ممارسة مدّرسي اللغة العربية لمهارات القراءة الناقدة، والفهم القرائي لدى طلبتهم.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at revealing the degree of Arabic language teachers practice of the critical reading skills and its relation with the reading understanding of their students in Iraq, through answering the following questions:
What is the degree of the Arabic language teachers practice the critical reading skills?
Is there a difference in the degree of the Arabic language practice of the critical reading skills attributes to the variables gender, experience and scientific qualification?
What is the relation between the Arabic language teachers practice of the critical reading skills with the reading understanding of their students?
The researcher has used the descriptive method , by preparing the note card to measure the degree of the Arabic language the note card to measure the degree of the Arabic language teachers practice of the critical reading skills.
The note card consisted of live basic skills, which are:
Distinguishing skills, method skill, tasting skills, deduction skills, and assuming the judgment skills it in duded (22) sub-skills.
After referring to the literature review and the previous theoretical literature. Salem, (2000, p. 218). Sulaiman (2000, p. 69) studies, the researcher has prepared a test in the subject literature and texts for the third intermediate grade students in Iraq related to reading understanding, literal, deductive, critical and innovative.
The researcher has confirmed the validity and stability of the study?s two instruments, the not card stability coefficient reached (86%), and test stability coeficient reached (85).
The researcher has selected a sample for the study consisted of (30) male and female teachers teaching in al-anbar schools al-ramadi district located in Arbeel district ?district for the scholastic year (2014-2015), and selected (5) students from each school in a random way, so the study sample consisted of (150) male and female students.
To answer the study questions, the researcher calculated the means and applied the deviation tests, and Pearson correlation coefficient.
The study reached asset of results the most important were:
The degree of the Arabic language practice of the, reading skills came moderate for all the basic skills, the deduction, issuing the judgment, the method, distinguishing, and tasting. Also, the study results revealed the absences of differences with statistically significance in practicing the critical reading skills attribute to gender except the ? and deduction skills, since the difference came with statistically significance in favor of the female students.
The results showed that there is no correlation between the practice of the critical reading skills by the Arabic language teachers and their students reading understanding.
key word :practice, critical reading skills, reading understanding, Arabic language teachers
|
رقم ISN |
4935 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|