عنوان الإطروحه
مدى إشراكية كتاب قواعد اللغة العربية لطلبة الصف الخامس الأدبي في العراق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-11-05
اسم الطالب
ساكن عواد جاسم الدليمي
المشرف
سعاد عبد الكريم الوائلي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
هيثم ممدوح القاضي
اديب ذياب حمادنة
عبد الكريم سليم حداد
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة العربية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة إلى معرفة مدى إشراكية كتاب قواعد اللغة العربية للصف الخامس الأدبي للطلبة في العراق من خلال الإجابة عن سؤاليها: السؤال الأول: ما درجة إشراكية كتاب قواعد اللغة العربية للصف الخامس الأدبي في العراق للطلبة من حيث عرض المادة العلمية ؟ السؤال الثاني: ما درجة إشراكية كتاب قواعد اللغة العربية للصف الخامس الأدبي في العراق للطلبة من حيث النشاطات اللغوية ؟ وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته للدِّراسة, واتبعت صيغة رومي (Romy's Formula) لتحديد درجة إشراكية الكتاب للطلبة, في عرض المادة العلمية, والنشاطات اللغوية. تكون مجتمع الدِّراسة من كتاب قواعد اللغة العربية للصف الخامس الأدبي في العراق للعام الدِّراسي (2014 ? 2015), واختار الباحث عينة الدِّراسة عشوائياً من موضوعات الكتاب وبواقع أربعة موضوعات تشكل ما نسبته (25%) من مجموع موضوعات كتاب قواعد اللغة العربية والبالغ عددها (16) موضوعاً (المادة العلمية ), وفيما يتعلق بالنشاطات اللغوية فقد حسبت النشاطات اللغوية جميعها وكان عددها (74) نشاطاً لغوياً . وتأكد الباحث من ثبات التحليل بمقارنة تحليله للمحتوى في المرتين وذلك بعد مرور أسبوعين, وبمقارنة تحليله للمحتوى بتحليل زميل له . وأظهرت نتائج ثبات تحليل عرض المادة أنَّ نسبة التوافق بين التحليلين الأول والتحليل المعاد للمادة العلمية بلغت (84% ), في حين بلغت نسبة التوافق بين تحليل الباحث وزميله (76%), وبعد تطبيق أداة الدِّراسة على العينة التي تم تحليلها , أظهرت النتائج أنَّ معامل الإشراكية لعرض المادة (0.07), وهي أقل من الحد المطلوب, أما النشاطات اللغوية فقد بلغت درجة الإشراكية (0.47) , وهي ضمن الحد المطلوب. وفي ضوء النتائج خرجت الدِّراسة ببعض التوصيات والمقترحات ومنها: - عرض المادة العلمية في كتاب قواعد اللغة العربية على شكل قضايا ومشكلات, تثير تفكير الطالب, وتحثه على اكتساب مهارات التعلم الذاتي. - تخصيص خلاصات في نهاية كل موضوع من موضوعات كتاب قواعد اللغة العربية تساعد الطالب على إعمال فكره وتحثه على البحث والاستقصاء, وتكون جامعة لموضوعات المجال. - زيادة اهتمام القائمين على التدريس بتدريب المدرسين على المهارات اللازمة لتحسين كفاياتهم التدريسية من أجل زيادة إشراكية الطالب في العملية التعليمية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at knowing the extent of student's involvement of Arabic language grammar book for the fifth grade literary students in Iraq through answering the study two questions: First question: what is the degree of involving the Arabic language grammar book for the fifth grade literary students regarding displaying the scientific material? Second question: what is the degree of involving the Arabic language grammar book for the fifth grade literary students in Iraq regarding the lingaisticel activities? To answer the study questions, the researcher has used (Romy's Formula) to determine the degree of involving the book for the students in showing the scientific materials, and the lingaisticel activities. The population of the study consisted of the Arabic language grammar book for the fifth grade literary students in Iraq for the academic year (2014-2015). The researcher chose the sample of the study randomly from the textbook , four subjects were chosen with average (25%) from the total subjects of the Arabic grammar textbook its total is (16) subjects (the scientific material ) and regarding the lingaisticel activities, all of them were calculated, they were found to be (74) lingaisticel activities. The researcher has confirmed the analysis consistency by comparing the content analysis in the two times after two weeks, and by analytical comparison of the colleague?s analysis.The results revealed the analysis stability the material display, that the consistency percentage between the first analysis and the repeated analysis of the scientific material reached (84%), while the consistency percentage between the researcher's analysis and his colleague reached (76%),After applying the study instrument to the analyzed sample, the findings of the study revealed that the coefficient of the material display reached (0.07), which is less than the material limit, while for the lingaisticel activities the degree of involvement reached (0.47), which is within the limits. In light of the findings of the study, the researcher recommended a set of recommendations at the end of the study Suchas: - Showing scientific material in the book of Arabic grammar in the form of issues and problems, raise student thinking, and urges him to gain self-learning skills. - Customizable summaries at the end of each of the book Arabic grammar topics help students on the realization of the idea and urges him to search and survey, and topics to be University area. - Increase the interest of those in charge of the training of teachers teaching the skills needed to improve the competencies of teaching staff in order to increase participatory student in the educational process
رقم ISN
4931
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN