عنوان الإطروحه
The Effect of Using Video Mediated Communication on Tenth Grade EFL Students' Communication competence in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-14
اسم الطالب
ابتسام احمد عبدالله الخوالده
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينه
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
نضال بني هاني
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة استقصاء أثر استخدام التواصل المدعم بالفيديو على الكفاية التواصلية لمتعلمي اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في الصف العاشر في الاردن. حاولت هذه الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية: 1.هل هناك فروق ذو دلالة احصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعتين التجريبية والضابطة في الكفاية التواصلية تعزى لطريقة التدريس (التواصل المدعم بالفيديو مقابل الطريقة التقليدية)؟ 2.في اي عنصر تواصلي تطور طلاب المجموعة التجريبية اكثر نتيجة لاستخدام التواصل المدعم بالفيديو؟ 3.هل هناك فروق ذو لالة احصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعة التجريبية في اداء الطلبة في المهارات الانتاجية (الكتابة والمحادثة)؟ وتكونت الدراسة من (42) طالبة في الصف العاشر في مدرسة الجبل الاخضر الاساسية المختلطة في مديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2017/2016 وقد تم توزيع الطلبة في شعبتين , تكونت شعبه ( أ) من (21) طالبا ، والتي اختيرت كمجموعه ضابطه وتم تدريسها بالطريقة التقليدية ،اما المجموعة ( ب) فقد اختيرت كمجموعه تجريبية وقد تكونت من (21) طالبا وتم تدريسها باستخدام طريقة التواصل المدعم بالفيديو. وقد تم اخضاع الطلاب في كلتا المجموعتين الى اختبار قبلي لتقييم اثر طريقة التواصل المدعم بالفيديو على الكفاية التواصلية لدى الطلبة في اللغة الانجليزية قبل اجراء التجربة. وبعد ثمانية اسابيع تم اخضاع الطلاب في كلتا المجموعتين الى نفس الاختبار وسمي بالاختبار البعدي لقياس اثر التواصل المدعم بالفيديو على الكفاية التواصلية لدى الطلاب. وقد تم استخدام التحليل الاحصائي الذي يشمل الوسط الحسابي والانحراف المعياري وتحليل التباين الاحادي لتحليل تحصيل الطلبة. وبينت نتائج الدراسة ان هناك فروق ذو دلالة احصائية تعزى لطريقة التدريس استخدام طريقه التواصل المدعم بالفيديو في تعليم اللغة الانجليزية، واشارت النتائج ايضا بان المجموعة التجريبية اداؤها افضل من المجموعة الضابطة في الكفاية التواصلية نتيجة لاستخدام تلك الطريقة الجديدة في التدريس وهي التواصل المدعم بالفيديو .وعرضت الدراسات ايضا بان المجوعة التجريبية طورت بعض مظاهر الكفاية التواصلية اكثر من غيرهم . بينت نتائج الدراسة أيضا ان طلاب المجموعة التجريبية طوروا مهارات اللغة لديهم. وبناءً على ذلك، قدمت مجموعه من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة لتحسين استخدام طريقه التواصل المدعم بالفيديو في تعليم اللغة الانجليزية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using video- mediated communication on the tenth grade EFL students' communicative competence. The study tried to answer the following questions: Q1: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the communicative competence of language due to the method of teaching (video- mediated communication vs. regular communicative method)? Q2: In which communicative aspect of language (Socio- cultural, linguistic, pragmatic, prosodic and aesthetic) did the experimental students develop more as at using video- mediated communication? Q3: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students' performance in the productive skills (writing and speaking) as a result of using video mediated communication? The participants of the study consisted of 42 tenth grade students at Al- Jabal-Al-Alkhdher Co-educated Basic School, at Al-Mafraq Directorate of Education, during the second semester of the academic year 2016/2017. The participants of the study were in two sections; section A consisted of ( 21) students, which was assigned as the control group. It was taught by using the regular method of teaching, while section (B) which consisted of (21) students was selected as an experimental group. It was taught via video- mediated communication. A pre / post- test was administrated to assess the effect of using VMC on developing the EFL learners? communicative competence. Students in both groups sat to the pre-test to determine their communicative competence before starting the experiment. Eight weeks later, the same test was administered on the both groups as a post-test to assess students' assess students? development in communicative competence. Relevant statistical analysis related to means, standard deviation, T-test and One way ANOVA were used. The findings of the study indicated that using VMC in language teaching and learning has a significant effect on developing students' communicative competence. The findings of the study also indicated that it was clear that the difference was in favor of the experimental group. The results of the study indicated that the experimental group performed better that the control group in the sociocultural aspects of language due to the new method of teaching that is Web-cam chat. The results of the study showed that the experimental group acquired some sociocultural aspects rather than the others. Additionally, the findings of the study revealed that the experimental group students have developed their language skills. This might be due to the effect of using VMC. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of the study to encourage using VMC in language teaching and learning
رقم ISN
493
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN