الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدِّراسة تعرُّف أثـر استراتيجية (فكِّر- زاوج- شارك) المستندة إلى التعلُّم النَّشط في تحصيل قواعد اللغة العربية وتحسين القدرة اللغوية الشفوية لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في الأردن، وذلك بالإجابة عن الأسئلة الآتية :
1. هل يختلف تحصيل أفراد الدراسة لقواعد اللغة العربية باختلاف استراتيجية التَّدريس المستخدمة ( "فكر, زاوج ,شارك ",الطريقة الاعتيادية )؟
2. هل تختلف القدرة اللغوية لدى أفراد الدراسة باختلاف الاستراتيجية المستخدمة ( "فكر, زاوج, شارك ", الطريقة الاعتيادية )؟
وللإجابة عن أسئلة الدِّراسة فقد اختير أفراد الدِّراسة وبلغ عددهم (72) طالباً من طلاب الصف الثامن الأساسي من مدرسة عثمان بن عفان الأساسية التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء قصبة إربد, للعام الدِّراسي 2014-2015، وجرى اختيار شعبتين دراسيتين بالطريقة العشوائية, وجرى تدريس المجموعة التجريبية المكونة من (36) طالباً باستخدام استراتيجية (فكِّر- زاوج- شارك), ودُرِّست المجموعة الضابطة والمكونة من (36) طالباً بالطريقة الاعتيادية. وعليه فإنّ الدّراسة الحالية تقوم على المنهج شبه التجريبي القائم على اختبار قبلي/ بعدي, الذي طُبّق على مجموعتي الدّراسة (التجريبية، والضابطة) قبل التنفيذ وبعد نهاية التجربة. وباستخدام المتوسطات الحسابية, والانحرافات المعيارية, وتحليل التباين الأحادي المصاحب, أظهرت الدِّراسة النتائج الآتية:
1- وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة ?= 0.05 )) بين متوسطات علامات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة على اختبار تحصيل قواعد اللغة العربية, يعزى إلى متغير الدِّراسة المستقل(استراتيجية التَّدريس) لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
2- وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة ?= 0.05 )) بين متوسطات علامات طلاب المجموعة التجريبية, والضابطة على اختبار القدرة اللغوية الشفوية يعزى إلى متغير الدِّراسة المستقل(استراتيجية التَّدريس) لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
وفي ضوء النتائج أوصي الباحث بضرورة اعتماد استراتيجيات التعلُّم النشط في التَّدريس ولاسيما استراتيجية ( فكِّر? زاوج ? شارك ), وتدريب المعلِّمين عليها.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to demonstrate the effect of (Think? Match?Participate)
Strategy on Active Learning in Arabic Language Grammar Achievement and improvement of Oral Linguistic Ability of the Eighth grade students in Jordan through answering the following questions:
1. Does the achievement of the study subjects of the Arabic language grammar vary depending on the used teaching strategy ("Think ? Match ?Participate", the usual way)?
2. Does the Oral Linguistic ability of the study subjects of the Arabic language grammar vary depending on the used teaching strategy ("Think ? Match ?Participate", the usual way)?
To answer the study questions, the study sample was selected total of (72) students from the Eighth Grade students from Othman bin Affan Basic School of the Directorate of Education of Irbid Kasbah District for the academic year 2014/2015. The study sample was randomly distributed into two equal groups: an experimental groups and a control group. The experimental group consisting of 36 students was taught using (Think ? Match ?Participate) strategy while the control group, consisting of (36) students was taught in the usual way. Thus, this study is based on the quasi-experimental approach based on a pre-test, post-test method, which was applied to the two study groups (experimental and control) prior to implementation and after the end of the experiment. By calculating the means and standard deviations and the associated ONE-WAY ANOVA, the study findings revealed the following:
- There is significant difference between the control group which was taught using the usual way and the experimental group which was taught using (Think? Match? Participate) strategy in favor of the experimental group.
- There is significant difference between the means of the students' marks of the experimental group and the control group on the oral skills test attributed to the independent study variable (teaching strategy) in favor to the experimental group students.
In light of the findings the study, the researcher recommended the adoption of active learning strategies in teaching, particularly (Think ? Match ?Participate) strategy and training teachers on them
|