عنوان الإطروحه
The Effect of Using Animated Cartoon Films on Sixth Grade EFL Students' Vocabulary Growth and Motivation in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-22
اسم الطالب
رند رضا رسمي ابراهيم
المشرف
احمد موسى علي بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
نضال بني هاني
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء اثر التدريس باستخدام أفلام الكرتون المتحركة على نمو المفردات والدافعية لمتعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية في الصف السادس في الأردن. تكونت عينة الدراسة من 52 طالبة من متعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية في مدرسة القادسية للبنات خلال الفصل الدراسي الأول للعام 2016-2017 وزعوا على شعبتين: شعبة (1) تكونت من 26 طالبة, اختيروا كمجموعة تجريبية وشعبة (2) تكونت من (26) طالبة اختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع. تكون الامتحان القبلي والبعدي من أربع أقسام القسم الأول عن المفردات المسموعة والقسم الثاني عن المفردات المكتوبة والقسم الثالث عن المفردات المقروئة والقسم الرابع عن المفردات الكلامية لاختبار قدرات طلاب اللغة الانجليزية كلغة أجنبية على التفاعل مع عناصر نمو المفردات وبطريقة مناسبة وتكون الاستبيان من 10 فقرة حول استخدام أفلام الكرتون المتحركة كحافز في تعليم اللغة الأجنبية لتقييم مدى تأثير تدريس المفردات باستخدام أفلام الرسوم المتحركة على الكفاية اكتساب ونمو مفردات جديدة لمتعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية, خضع طالبات المجموعتين لامتحان مفردات واستبيان في بداية الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2016-2017 لتحديد مستوى الفعلي لكمية المفردات لدى طالبات قبل بدء التجربة وبعد ثمانية أسابيع خضع الطالبات لنفس الامتحان والاستبيان كامتحان بعدي واستبيان بعدي. أشارت نتائج الدراسة بأن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في عناصر نمو المفردات للغة وأشارت النتائج أيضا أن طلاب المجموعة التجريبية كانوا قد اكتسبوا بعض عناصر نمو المفردات بشكل أفضل من غيرها؛ فقد كان من الواضح أن الطلاب اكتسبوا عناصرالمفردات المقروئة والمفردات المسموعة. وأشارت النتائج أيضاً أن تدريس المفردات باستخدام أفلام الرسوم المتحركة قد زاد من دافعية الطلاب. بناء على ذلك, قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using animated cartoon films on the sixth grade EFL learners' vocabulary growth and motivation. The participant of the study consisted of 52 sixth grade EFL learners, at Al-Qadisiyah Basic School for Girls, during the academic year 2016/2017. The selected participant of the study was of two sections; section one consisted of (26) students, which was selected as an experimental group, and section two consisted of (26) students, which was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre and post-tests contain four sections which section one about listening vocabulary, section two about writing vocabulary, section three about reading vocabulary and section four about speaking vocabulary. The questionnaire consisted of 10 items on the use of animated cartoon films as motivating factors in foreign language classrooms. To assess the effect of using animated cartoon films on the sixth grade EFL learners' vocabulary growth and motivation, students in both sections sat for a vocabulary test at the beginning of the first semester of the academic year 2016/2017 so as to determine their actual vocabulary growth competence before starting the experiment. Eight weeks later, the same test and questionnaire were administrated as a post-test and a post-questionnaire. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the vocabulary growth competence due to the new method of teaching that is using animated cartoon films. Moreover, the findings of the study revealed that the experimental group students developed in some vocabulary growth aspects more efficiently than others; it was clear that they developed in the reading vocabulary and listening vocabulary aspects, while they have not shown much progress in the writing vocabulary and speaking vocabulary aspects of language. Additionally, the finding of the study revealed that using animated cartoon films increased the experimental group students' motivation. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
491
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN