عنوان الإطروحه
درجة تطبيق منهج سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-01-05
اسم الطالب
فداء موسى أحمد جادالله
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سلامة يوسف طناش
محمود حامد المقدادي
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدّراسة التعرف إلى درجة تطبيق منهج سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان، وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخدمة) على استجابات أفراد عينة الدّراسة حول درجة تطبيق منهج سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان، كما هدفت الى التعرف على معوقات استخدام منهج سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان. ولتحقيق هدف الدّراسة تم اختيار عينة قصدية تكونت من (145) إداريٍّ في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان، وقد تم إنشاء أداة لقياس متغيرات الدّراسة اشتملت على محورين: المحور الأول لقياس درجة ممارسة منهج (?6) مكونة من (21) فقرة موزعة على مجالين هما (المجال الأول دعم الإدارة العليا لثقافة الجودة، والمجال الثاني استعداد الإدارة العليا لتطبيق منهج سجما ستة (?6)). أما المحور الثاني فقد كان لقياس معوقات تطبيق منهج سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان، وتكون من (11) فقرة. وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وتوصلت الدّراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة تطبيق منهجية سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان متوسطة، وجاءت درجة تطبيق مجال دعم الإدارة العليا لثقافة الجودة مرتفعة. بينما جاءت درجة تطبيق مجال استعداد الإدارة العليا لتطبيق منهج سجما ستة (?6) متوسطة. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي أو أثر المسمى الوظيفي. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في المجال الكلي ومجال استعداد الإدارة العليا لتطبيق منهج سجما ستة ((?6 وجاءت الفروق لصالح الإناث. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخدمة على المجال الأول، بين فئات سنوات الخدمة القصيرة (أقل من 6 سنوات) وسنوات الخدمة المتوسطة (6 ? 10 سنوات) وسنوات الخبرة الطويلة (أكثر من 10 سنوات) وجاءت الفروق لصالح سنوات الخدمة الطويلة (أكثر من 10 سنوات). وأظهرت النتائج أنّ درجة معوقات استخدام منهج سجما ستة (?6) لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمعوقات استخدام منهج سجما ستة (?6)، لدى الإداريين العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان، تعزى لمتغير الجنس ولمتغير المؤهل العلمي. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المسمى الوظيفي بين المدير والمدير الإداري وجاءت الفروق لصالح المدير الإداري. وبين المدير والموظف الإداري وجاءت الفروق لصالح الموظف الإداري. وبين مساعد المدير والمدير الإداري وجاءت الفروق لصالح المدير الإداري. وبين مساعد المدير والموظف الإداري وجاءت الفروق لصالح الموظف الإداري. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخدمة بين فئتي سنوات الخدمة المتوسطة (6 -10 سنوات) وسنوات الخبرة الطويلة (أكثر من 10) وجاءت الفروق لصالح سنوات الخدمة المتوسطة (6 -10 سنوات). وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات أهمها العمل على إنشاء قسم لسجما ستة ((?6 ضمن إدارة التطوير والتدريب في وزارة التربية والتعليم حيث يتم تشكيل فريق سجما ستة ((?6 متخصص على مستوى كل قطاع أو مديرية حاصل على أحزمة ((?6، يقوم على تقديم المساعدة لتجويد العملية التعليمية، بالإضافة إلى تنظيم المؤتمرات والندوات وورش العمل لتثقيف العاملين في المؤسسة بجميع مستوياتهم بنظام سجما ستة ?6
الملخص بالانجليزي
This study aims to identify the degree of application of six sigma methodology to the administrators at private schools in the province capital of Amman, as well as the impact of (gender , qualification, job title, years of service) variables. The sample of the study consisted of (145) employees who were chosen by using the purposive sampling technique from the private schools in the province capital of Amman year 2015/2016. A questionnaire consisted of two axes, the first is to measure the degree of application of six sigma (6?) methodology to administrative personnel in private schools in the province capital of Amman. It included (21) items distributed on two areas (the support of the senior management of the culture of quality, the readiness of the senior management of the application of six sigma methodology at private schools). The second is to measure the ob-stacles to the use of six sigma methodology. It included (11) items. The questionnaire was used as the tool of the study after its validity and reliability had been confirmed. The study reached the following results: the degree of application of six sigma methodology to the administrators at private schools in the province capital of Amman was moderate. It has been revealed that the support of the senior management of the culture of quality came at the highest level followed by the readiness of the senior management of the application of six sigma methodology at private schools. The study also revealed that there were no statistically significant differences in the degree of application of six sigma methodology due to academic qualification or job description variables, while there were statistically significant differences due to sex variable in dimensions, and on the scale as a whole, and these were in favor of females. It also appeared differences of statistical significance on the first area between the three categories of years of service short (less than 6 years) years of experience and medium (from 6 -10 years) years of experience long-term (more than 10) in favor of the years of service long (more than 10). The study also revealed that the degree of obstacles to the use of six-sigma methodology to the administrators at private schools in the province capital of Amman was moderate. It also appeared that there were no statistically significant differences in the degree of obstacles to the use of six-sigma methodology due to academic qualification or sex variables. Also, the study revealed that there were statistically significant differences in the degree of obstacles to the use of six sigma methodology due to job description variable between the two categories of job title of the manager and administrative manager, in favor of the administrative manager, and between the two categories of job title of the manager and administrative employee, in favor of the administrative employee. There were differences between the two categories of job description of the administrative manager and assistant manager, in favor of the administrative manager, and between the two categories of job title of the assistant manager and administrative employee, differences came in favor of the administrative employee. It also appeared differences of statistical significance on the first area between the two categories of years of service, medium (from 6 -10 years) years of experience and long-term (more than 10) the differences came in favor of the years of service medium (from 6 -10 years). In light of the results of the study, the researcher recommends a set of recommendations, including: Work on the establishment of the section six sigma within the department of development and training in the Ministry of Education where the formation of a team at the level of each sector or directorate have diverse belts based on assistance to improve the educational process, the organization of conferences and symposia and workshops to educate workers in the institution at all levels of six sigma system
رقم ISN
4908
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN