عنوان الإطروحه
درجة تفعيل الحوافز لدى العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق وعلاقتها بالسلوك الإبداعي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-07-15
اسم الطالب
محمد حمدالله محمد الحوامده
المشرف
كوثر عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
يسرى يوسف العلي
تيسير محمد احمد الخوالدة
محمدعبود موسى الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة تفعيل درجة الحوافز لدى العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق وعلاقتها بالسلوك الإبداعي، وأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخدمة) في ذلك، وتكوَّنت عينة الدراسة (215) موظف وموظفة. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدِّراسة تكونت من محورين الأول لقياس درجة تفعيل الحوافز لدى العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق، وتكوَّن من (19) فقرة موزعة على مجالين وهي (الحوافز المادية، والحوافز المعنوية)، والمحور الثاني لقياس درجة ممارسة السلوك الإبداعي وتكوَّن من (27) فقرة موزعة على أربعة مجالات وهي حل المشكلات واتخاذ القرارات، التحفيز، المجازفة، القابلية للتغيير، وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة تفعيل الحوافز لدى العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق من وجهة نظرهم جاءت متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (الحوافز المادية، والحوافز المعنوية) وجميعها جاءت بدرجة متوسطة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى المسمى الوظيفي فقط على مجالي المادي والكلي، في المجال المادي يوجد فروق بين فئة المدير وكل من فئة المشرف ورئيس القسم والموظف ولصالح المدير، وكذلك على المجال الكلي يوجد فروق بين فئة المدير وكل من فئة المشرف ورئيس القسم والموظف ولصالح المدير. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة ممارسة السلوك الإبداعي لدى العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق من وجهة نظرهم جاءت بدرجة مرتفعة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (المجازفة ،القابلية للتغير، التحفيز، المشكلات واتخاذ القرارات) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر على مجال التحفيز وجاءت الفروق لصالح مؤهل البكالوريوس، بينما لم يظهر أثر المؤهل العلمي على بقية المجالات. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخدمة بوجود فروق بين فئة الخدمة المتوسطة (5- 10 سنوات) وفئة الخدمة الطويلة (10 سنوات فأكثر) ولصالح الخدمة الطويلة (10سنوات فأكثر). وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها: تفعيل مجالي الحوافز المادي والمعنوي لارتباطهما بدرجة السلوك الإبداعي.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of activation of the degree of incentives among workers in the departments of Education of the province of Mafraq and their relationship to the creative behavior, and the impact of sex and Qualification job title variables, and years of service in this study sample consisted (215) employees and employee. Tool has been developed to measure the variables of the study consisted of the first two axes for measuring the degree of activation of incentives among workers in the Governorate of Education of the province of Mafraq and be one of the (19) items distributed on two areas, namely, (material incentives, and incentives moral), and the second axis to measure the degree of creative behavior and be of (27) items distributed on four areas, namely, (problem-solving and decision-making, motivation, risk, susceptibility to change), and after checking the veracity of the tool and stability and to answer questions The study Statistical analysis was performed using averages, standard deviations and variance analysis quartet and Pearson correlation coefficient The study results showed that the degree of activation of incentives among workers in the of Education Governorate n of the province of Mafraq from their point of view it came medium s and came fields in descending order (material incentives, and incentives moral all of which came moderately. The results also showed no statistically significant due to the impact of each sex, educational qualification and years of service to all areas of differences, and the results showed a statistically significant due to the impact of the Job Title differences. The study results showed that the degree of exercise creative behavior among workers in the Governorate of Education of the province of Mafraq from their point of view came highly, It came the areas in descending order (risk , susceptibility to change, motivation, problems, and decision-making), all of which came highly, as results showed not statistically significant due to the impact of each of sex differences Due to the impact of years of service, and the results indicated the presence of correlation positive (positive) statistically significant between the areas of incentives and the areas of creative behavior: In light of the findings of her study, the researcher recommended a set of recommendations including: activation of the areas of material and moral incentives to governorate districts as they relate to behavior Creative
رقم ISN
4907
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN