عنوان الإطروحه
دور مديري مدارس البادية الغربية في تنمية تقدير الذاتلدى طلبة المرحلة الثانوية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-05-12
اسم الطالب
سهام ابراهيم منكف الطوال
المشرف
محمود حامد المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
منيرة محمود الشرمان
محمد عبود الحراحشة
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى دور مديري مدارس البادية الغربية في تنمية تقدير الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية في ضوء متغيرات، الجنس، الفرع المعدل. وتكونت عينة الدراسة من (350) طالباً وطالبة من مدارس البادية الغربية في محافظة المفرق، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة بالفصل الدراسي الأول لعام2014/2015. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة ببناء استبانة وتطبيقها على عينة الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة قياس تنمية تقدير الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية من قبل مديري المدارس جاءت مرتفعة، حيث تمثل دور مديري المدارس في تنمية تقدير الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية في أن المدير يوفر بيئة نفسية امنه يستطيع من خلالها الطلبة التعبير عن ذاتهم . كما وأظهرت النتائج وجود فروقات ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) لدور مديري المدارس في تنمية تقدير الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس على المجالات: الشعور بالانتماء, الشعور بالهدف, والشعور بالهوية الذاتية, الشعور بالكفاية الشخصية وكانت الفروق لصالح الإناث. وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة(0.05^@)على جميع المجالات تعزى لمتغير الفرع الاكاديمي. كمأ واظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) لدور مديري المدارس في تنمية تقدير الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية تعزى لمتغير المعدل على مجالي الشعور بالأمان, والشعور بالانتماء وكانت لصالح ذوي المعدلات69-77 وعدم وجود فروق ذات دالة إحصائيا على بقية المجال وأوصت الدراسة بضرورةتصميم برنامج تدريبي على مدار العام الدراسي يتضمن عقد ورش تدريبية للمعلمين حول التربية الإيجابية بين الواقعية والمثالية، ومهارات التواصل الصفي وأخلاقيات مهنة التعليم، والتحفيز الذاتي للمعلمين وأساليب تحفيز الطلاب، وغيرها من البرامج الناجحة. وتركيز إدارة المدرسة المستمر على الارتقاء بالتحصيل الدراسي للطلبة؛ باعتباره أحد أهم العوامل المحفزة لتقدير الذات؛ لذلك يجب أن تقوم المدرسة بتدريب طلابها على تقنيات ومهارات تطوير التحصيل الدراسي المتقدم
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the role of the western desert schools managers in the development of self-esteem among secondary school students in the light of some variables, gender, specialization average. The study sample consisted of ( 350) students from schools in the western desert province of Mafraq, Jordan was chosen randomly Statistics the first semester of the year 2014/2015. To achieve the objectives of the study, the researcher to translate and localize a measure of self-esteem and apply it to the study sample. Results of the study showed that the degree of development of self-esteem measure the secondary school students by school administrators was high, accounting for the role of school principals in the development of self-esteem of high school students in that the manager is keen on activating the boards of parents to provide feedback to teachers on the promotion of self-esteem students with their , and gives the Director of the value and importance of the efforts of the students and their achievements, and that the manager listens to students and their interests. The results showed that there were no statistically significant differences for the role of the development of self-esteem among secondary school students due to gender and academic specialization, as amended, and the lack of statistically significant differences on all areas of study with the exception of building a sense of safety in the role of school principals in the development of self-esteem among students field high school and attributed these differences to the benefit of students of specialty scientific branch. The study recommended the need to design a training program throughout the school year that includes training workshops for teachers on the positive education between realism and idealism, and the skills of classroom communication and ethics of the teaching profession, self-motivation of teachers and methods of motivating students, and other successful programs. And the continued focus on improving school management academic achievement for students; as one of the most important motivating factors for self-esteem; so you must train school students on techniques and skills to develop advanced academic achievement
رقم ISN
4902
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN