عنوان الإطروحه
درجة تطبيق مديري مدارس لواء الرمثا للاتصال الاداري غير اللفظي وعلاقته بمستوى التوتر النفسي لدى المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-18
اسم الطالب
رائد محمد عبده الدرابسه
المشرف
تيسير محمد الخوالدة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عدنان بدري الإيراهيم
صالح سويلم الشرفات
ميسون طلاع الزعبي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة تطبيق مديري مدارس لواء الرمثا للاتصال الإداري غير اللفظي وعلاقته بمستوى التوتر النفسي لدى المعلمين، تكونت عينة الدراسة من(300)، معلمًا ومعلمةً، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وقد استخدم الباحث أداتان الأولى: لقياس درجة تطبيق مديري مديرية التربية والتعليم في لواء الرمثا للاتصال الاداري غير اللفظي من وجهة نظر معلميها، والثانية: لقياس مستوى التوتر النفسي لدى المعلمين، وتم التأكد من صدق الأداتين وثباتهما، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق مديري مدارس مديرية التربية والتعليم في لواء الرمثا للاتصال الاداري غير اللفظي جاءت مرتفعة على جميع المجالات وعلى المقياس ككل باستثناء مجال تعابير الوجه والعيون جاءت متوسطة. وأن مستوى التوتر النفسي جاء بمستوى منخفض على جميع المجالات باستثناء مجال التوترات النفسية الجسدية جاءت متوسطة. وأظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات الاتصال الاداري غير اللفظي وجاءت الفروق لصالح الإناث، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الحالة الإجتماعية والمرحلة التعليمية والخبرة في جميع مجالات الاتصال الاداري غير اللفظي، بينما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع مجالات الاتصال الاداري غير اللفظي، وجاءت الفروق لصالح حملة شهادات بكالوريوس فأقل، وكما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات التوتر النفسي باستثناء مجال( التوترات النفسية الجسدية)، وجاءت الفروق لصالح الذكور، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الحالة الاجتماعية في جميع المجالات باستثناء(التوترات النفسية الجسدية)، وجاءت الفروق لصالح المتزوجين، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة التعليمية والمؤهل العلمي في جميع مجالات التوتر النفسي، بينما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة في جميع مجالات التوترات النفسية لصالح أصحاب الخبرة. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة عكسية دالة إحصائيًا بين مجال الاتصال بالصفات الشخصية والمظهر وجميع مجالات التوتر النفسي لدى المعلمين. وفي ضوء النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات، أهمها عقد ورشات ودورات تدريبية وارشادية لمدراء مدارس الذكور والمدراء الحاصلين على شهادات دراسات عليا للتوعية بأهمية تطبيق مهارات الاتصال الإداري غير اللفظي، وعقد ورشات ودورات إرشادية للمعلمين الجدد لزيادة كفاءتهم للتعامل مع المواقف الضاغطة التي تسبب التوتر النفسي.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at recognizing the degree of implementing nonverbal administrative communication by school principals of Al Ramtha Education Directorate and its relationship with level of stress among their teachers, the study sample consisted of (300) male and female teachers, they were selected randomly, the researcher used two instruments: the first to measure the degree of implementing nonverbal administrative communication by school principals of Al Ramtha Education Directorate from the perspective of teachers and the second to measure the level of stress among their teachers, validity and reliability have been confirmed. The results of the study showed that the implementation level of the school principals of Al Ramtha Education of nonverbal administrative communication was high in all aspects, and on the scale as a whole, and stress came in the low level in all aspects on the scale as a whole except eyes and facial expressions area which came moderate. While the psychological stress level came low in all aspects except the physical stress which came moderate. The results also showed that there were statistically significant differences due to the impact of gender in all aspects of nonverbal communication; these differences were in favour of females. Results also showed there were not statistically significant differences according to the impact of social status, educational stage and the years of experience in all aspects of nonverbal communication, while there were statistically significant due to the impact of the scientific qualification in all aspects of nonverbal communication, and the differences came in favour B.A certificates and below, and the results showed that there were not statistically significant differences dues to the impact of gender in all aspects of stress areas, except the aspect (psycho-physical), the differences came in favour of males, as the results showed that there were not statistically significant due to the impact of the social status in all aspects except (psych-physical), the differences came in favour of the married, and there were not statistically significant due to the impact of the educational stage and scientific qualification in all aspects of stress, while there were statistically significant due to the impact of the experience of years in all aspects of stress in favour of who has more experience. The study showed that there were statistically significant reversed relationship between the personal characteristics and appearance and all aspects of stress of teachers. According to the findings of the study, the researcher recommends a group of recommendations the most important is to hold training and guiding courses and workshops for the school principals especially those who possess graduate certificates to make aware of the importance of implementing nonverbal administrative communication and to hold guiding courses and workshops for the newly-appointed teachers to promote their efficiencies to deal with the pressing situations that cause stress
رقم ISN
4893
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN