عنوان الإطروحه
تقويم كتب اللغة العربية لغير الناطقين بها من وجهة نظر المدرسين والمدرسات في الجامعات الأردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-11-07
اسم الطالب
MA ZHI E
المشرف
قاسم نواف فنخير البري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
اديب ذياب سلامة حمادنة
حمود محمد مرشد العليمات
طه علي الدليمي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة العربية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم كتب اللغة العربية لغير الناطقين بها من وجهة نظر المدرسين والمدرسات في الجامعات الأردنية.تكونت عينة الدراسة من 17) ) مدرسًا ومدرسة من جامعة آل البيت ولجامعة الأردنية ممن يدرسون الطلبة غير الناطقين باللغة العربية. أعدت الباحثة استبانة تكونت من (46) فقرة، موزعة على خمسة مجالات وهي مجال الأهداف، ومجال المحتوى، ومجال الأنشطة التعليمية، ومجال الشكل واللغة، ومجال التقويم. وتوصلت الدِّراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن مجالا لأهداف جاء في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي بلغ (3.68)، بينما جاء مجالا لتقويم في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ (3.57)، وبينت النتائج أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?= 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال الأهداف، وجاءت الفروق لصالح الذكور. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لأثر الخبرة في جميع المجالات باستثناء مجال التقويم، وجاءت الفروق لصالح اقل من 10 سنوات. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بعدد من التوصيات ذات الصلة.
الملخص بالانجليزي
The present study aimed at evaluating certain textbooks of Arabic language for non - native speakers from the perspective of female and make lecturers in Jordanian universities. The sample consisted from seventeen (17)female and male lecturers who teach Arabic language for non-native speakers at the University of Jordan and Al-Bait University. The researcher of the current study developed an instrument which is a questionnaire. This questionnaire consisted from forty six (46) items. These items cover five (5) areas; goals, content, instructional activities, form and language, and evaluation. The current study concluded several results. For instance, it concluded that the goals area showed the highest arithmetic mean (3.68). As for the evaluation area, it showed the lowest arithmetic mean (3.57). The results also showed that there aren?t any statistically significant differences ? at the significance level (a= 0.05)?between the respondents? attitudes in all the aforementioned areas which can be attributed to their gender except for the goals area. The statistically significant differences between the respondents? attitudes in the latter area is for the favor of the male lecturers. It was also concluded that there aren't any statistically significant differences- at the significance level (a= 0.05) ? between the respondents? attitude in all the aforementioned areas which can be attributed to their experience except for the evaluation area. The statistically significant differences between the respondents? attitudes in the latter area is for the favor of the ones who have less than ten (10) years of experience. In the light of the aforementioned results, the researcher of the present study suggested several relevant recommendations
رقم ISN
487
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN