عنوان الإطروحه
دور الإعلام السياسي في إتحاد دول مجلس التعاون لدول الخليج العربية 2010- 2015
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-05-24
اسم الطالب
حسين جواد حمزة المهدي
المشرف
هاني عبدالكريم مكازي اخوارشيدة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بدر صيتان الماضي
عادل تركي القاضي
علي عواد الشرعة
الكلية
معهد بيت الحكمة
القسم
العلوم السياسية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى بيان طبيعة الأدوار التي يقوم بها الإعلام السياسي في دول مجلس التعاون الخليجي ومواجهة التحديات التي يواجهها مجلس التعاون الخليجي، وتوضيح لمجالات التعاون بين دول المجلس في المجال الإعلامي ، وقد انطلقت الدراسة من الفرضية التالية: يرتبط دور الإعلام السياسي في تعزيزمجلس التعاون لدول الخليج العربي بالتوجهات السياسية لصانعي القرار في دول مجلس التعاون لدول الخليج العربي، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي ونظرية الاتصال في تغطية موضوع الدراسة والاجابة عن تساؤلاتها. وتوصلت الدراسة الى نتائج من أهمها: أثبتت الدراسة صحة الفرضية والتي نصت على ارتباطدور الإعلام السياسي في مجلس التعاون لدول الخليج العربي بالتوجهات السياسية لصانعي القرار في دول المجلس وبناء على النتائج السابقة توصي الدراسة:ضرورة اضطلاع وسائل الإعلام بدول مجلس التعاون بمسؤوليتها في التصدي للحملات الإعلامية التي تحاول تشويه صورة الإسلام من خلال ربطه بالإرهاب. وتعزيز التعاون والتوافق على رؤى موحدة لوضع خطط إعلامية مشتركة في مجال التحرك الإعلامي الخارجي للدول الأعضاء والعمل على تصحيح الصورة النمطية المغلوطة عن الإسلام والعرب وإبراز قيم وتعاليم الدين الإسلامي الداعية للتسامح والوسطية والاعتدال. وأهمية المشاركة في المعارض والمؤتمرات التي تنظم تحت مظلة الأمانة العامة لمجلس التعاون لتبادل الخبرات والاستفادة من التجارب الناجحة في المجالات الإعلامية والثقافية
الملخص بالانجليزي
The study aimed to achieve a number of objectives including: the statement of the nature of the roles played by the political media in the Gulf Cooperation Council (GCC) and the face of the challenges faced by the Gulf Cooperation Council, and to clarify the areas of cooperation between the GCC countries in the field of media, has launched the study of the following hypothesis: There is no relationship splash among the political media and the strengthening of the Gulf Union mechanisms of action, and has been relying on the descriptive and analytical approach in covering the subject of the study and answer its questions. The study came to the results of the most important: The study proved the hypothesis that it came from that indicated a splash relationship between the media and the political promotion of the Gulf Union mechanisms of action. The study proved second hypothesis, which stipulates link the political role of the media in the Gulf Union political trends to decision makers in the GCC countries and build on previous findings. The study recommends: the need to carry out the media in the Gulf Cooperation Council of its responsibility in dealing with media campaigns that are trying to tarnish the image of Islam by linking it to terrorism . And promote cooperation and consensus on a unified vision for the development of joint media plans in the field of the media to move outside the Member States and work to correct the stereotype misconceptions about Islam and Arabs and to highlight the values and teachings of Islam called for tolerance and moderation. And the importance of participation in exhibitions and conferences organized under the umbrella of the General Secretariat of the Gulf Cooperation Council to exchange experiences and learn from successful experiences in the media and cultural fields
رقم ISN
4867
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN