عنوان الإطروحه |
" دور مؤسسة ترويج الصادرات الاردنية في تحسين الميزان التجاري الأردني "
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-05-17 |
اسم الطالب |
سامر اديب شريف
|
المشرف |
ابراهيم محمد البطاينة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
زكريا سلامة الشطناوي |
علي مصطفى القضاة |
حسين علي الزيود |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
الاقتصاد والتعاون الدولي |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور مؤسسة ترويج الصادرات الأردنية في تحسين و تطوير الميزان التجاري، وقد اتبعت الدراسة المنهج التحليلي الوصفي، وقد توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها أن مؤسسة ترويج الصادرات الأردنية ساهمت في زيادة تحسين الانتاج والصادرات. والدخول الى أسواق جديدة حققت نمواً في المعدلات الاقتصادية المتعلقة في الصادرات الأردنية للفترة ما بين 1995- 2014.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بعدة توصيات ومنها الاهتمام بالقطاع الخاص والقطاع الحكومي والشركات الصغيرة والمتوسطة، والانفتاح على الأسواق الخارجية، وتذليل العوائق المادية والمعنوية التي تؤثر على دور المؤسسة.
|
الملخص بالانجليزي |
Exportation in our current time considers one of the most wide spread ways and attractiveness inter and penetrate the Foreign markets, since it is seen as a strategic option to achieve the growth and development because it is one of the effective instruments in achieving the economic stability and to limit the inflation waves and encouraging the investment to reduce the unemployment rate and rising the efficacy of the Jordanian economy, and for the exporting activity there should be instruments that help in achieving the exportation, from these important instruments identifying the role of the exports to be available to the consumer in all of the global markets, so it has the role in beating the competition in those markets so, this study come to know the role of this establishment regarding the methods that will be the optimal solution and the special importance to the establishment regarding the knowloadge about the most important international exhibitions and agreements that the establishment has interested in. also its possible through this establishment revealing the most important obstacles. And discovering the weakness then suggesting the ways and the methods relevant promotional |
رقم ISN |
4823 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|