عنوان الإطروحه |
مستوى إدراك مديري المدارس في محافظة الزرقاء لمعوقات استدامة التعليم
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-07-24 |
اسم الطالب |
غازيه عليان محمد الخريشه
|
المشرف |
تيسير محمد احمد الخوالدة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ميسون طلاع محمود الزعبي |
صالح سويلم الشرفات |
علاء احمد الحراحشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة تعرّف مستوى إدراك مديري المدارس في محافظة الزرقاء لمعوقات استدامة التعليم, والتعرف إلى أثر متغيرات الجنس والخبرة والمؤهل العلمي، وتكوّنت عينة الدراسة من(300) مديرا ومديرة، تمّ اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، واستخدمت الباحثة استبانة لقياس درجة معوقات استدامة التعليم، تكونت من (71) فقرة موزعة على خمسة مجالات،وهي معوقات تخص المنهاج ,ومعوقات تخص الاعمال المختلفة للادارة المدرسية, ومعوقات تخص المجتمع المحلي,ومعوقات تخص الطالب,ومعوقات تخص المعلم, واستخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل المعلومات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى إدراك مديري المدارس في محافظة الزرقاء لمعوقات استدامة التعليم كانت بدرجة مرتفعة،وأظهرت النتائج ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى إدراك مديري المدارس في محافظة الزرقاء لمعوقات استدامة التعليم تعزى للجنس، وأن هناك تبايناً ظاهرياً في المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية،ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى إدراك مديري المدارس في محافظة الزرقاء لمعوقات استدامة التعليم تعزى للمؤهل العلمي، وان هناك تبايناً ظاهرياً في المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للفروق، وجاءت الفروق لصالح (الدكتوراة وماجستير)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى إدراك مديري المدارس في محافظة الزرقاء لمعوقات استدامة التعليم تعزى لسنوات الخبرة وكانت لصالح اصحاب الخبرة 10 سنوات فأكثر، واوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها:العمل على الحد من معوقات استدامة التعليم من خلال تطوير دراسات تطبق على الواقع لتوفير بيئة مدرسية امنة توفير الحوافز المادية والمعنوية للبارزين في العمل من معلمين وإداريين، وإعطاء صلاحيات لمديري المدارس تتناسب ودورهم القيادي في المدرسة، توفير مساعدين للمديرين من أجل تخفيف العبء الكبير الذييقع على كاهلهم,العمل على استحداث برامج تربوية جديدة تحد منمعوقات استدامة التعليم. |
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the level of awareness of school principals in Zarqa governorate of the obstacles to the sustainability of education, and identifying the impact of gender variables, experience and scientific qualification. The study sample consisted of (300) managers and managers, selected by random stratified method. The researcher used a questionnaire to measure the degree of obstacles,) A five-pronged paragraph, and appropriate statistical methods were used to analyze the information. The results of the study indicate that the level of awareness of the school principals in Zarqa governorate of the obstacles to the sustainability of education was high and there were statistically significant differences in the estimation of the members of the study sample for the level of awareness of the school principals in Zarqa governorate. And differences in favor of males. There were statistically significant differences in the estimation of the individuals in the study sample for the level of awareness of school principals in Zarqa governorate of the obstacles to the sustainability of education due to scientific qualifications. The differences were in favor of postgraduate studies (doctorate and master's degree), and there were statistically significant differences in the estimates of the sample members of the study of the level of awareness of school principals in Zarqa governorate of the obstacles to the sustainability of education due to the years of experience. There is apparent discrepancy in the arithmetical averages and standard deviations, and was for the benefit of those with experience of more than 10 years, and the study came out with a set of recommendations, the most important: providing moral and material incentives to prominent teachers and administrators, and give powers to school principals commensurate with their leadership role in school, Of teachers' assessments |
رقم ISN |
479 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|